Sammenheng mellom stigningstall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
RainbowLady
Fibonacci
Fibonacci

Sitter med følgende oppgave:

[s]a) Tegn tre rette linjer i tre forskjellige koordinatsystemer og finn stigningstallet til hver av
linjene.[/s]

[s]b) Tegn linjer som står vinkelrett på linjene i a) og finn stigningstallene til disse linjene også.[/s]

c) Multipliser sammen stigningstallene til linjene som står vinkelrett på hverandre. Lag en
hypotese om sammenhengen mellom stigningstallene til to linjer som står vinkelrett på
hverandre.

Jeg har funnet ut at når man multipliserer stigningstallet til den opprinnelige linjen med normalen man tegner på, blir produktet -1, altså 2x*0,5x, 4x*-1x* osv. Men jeg ser ikke noen annen sammenheng, og det må det vel være noe mer til svaret enn det?

Noen som kan hinte meg i riktig retning for hva jeg skal se etter?
FredrikM
Poincare
Poincare

Du har faktisk funnet de de spør om. Dvs: Om jeg har en linje, la oss si y=ax+b, så vet jeg at linjen u=-ax+b står vinkelrett på den første.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Realist1
Euclid
Euclid

FredrikM wrote:Du har faktisk funnet de de spør om. Dvs: Om jeg har en linje, la oss si y=ax+b, så vet jeg at linjen u=-ax+b står vinkelrett på den første.
Å?
ettam
Guru
Guru

Gitt linja [tex]y=ax+b[/tex]

da vil linja [tex]y=-\frac{1}{a}+b[/tex]

stå vinkelrett den første linja.

Observer at: [tex]a \cdot (-\frac{1}{a}) = -1[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare

Realist1 wrote:
FredrikM wrote:Du har faktisk funnet de de spør om. Dvs: Om jeg har en linje, la oss si y=ax+b, så vet jeg at linjen u=-ax+b står vinkelrett på den første.
Å?
Jeg er en liten rotekopp. Det jeg mente ( :oops: ) var det ettam skrev.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Post Reply