Matte muntligeksamen, haster!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Tobias
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

jeg kom opp i matte og fikk emnet sport, der jeg skal arrangere en idrettsdag for ungdomstrinnet på skolen. Den skal inneholde Geometri, måling, statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk.
Noen ideer?
På kombinatorikk oppgaven tenkte jeg kanskje noe sånt som: Hassan, Petter, Nils og Emir spiller fotball sammen på fritiden og samarbeider godt, og vil derfor gjerne komme på samme gruppe. Hvor stor sjanse er det for at dette skjer?

Dette spørsmålet tar utgangspunkt i at det er 150 elever på ungdomstrinnet og at de skal deles inn i 15 grupper. (Det var jeg som bestemte det og ikke oppgaven fra læreren, så det kan forandres)

......1 x 1 x 1 x 1 x 15 = 15
.....15..15..15..15........50625

(Punktumene var bare for å få ønsket mellomrom)
Jeg tenker å svare dette fordi det er jo en femtenedels sjanse for att de kommer inn på gruppe 1 for alle sammen, men siden det ikke trenger å være slik at alle kommer i gruppe 1, men at alle å kan komme i gruppe 8 eller 15, har jeg ganget telleren med 15 på slutten. Blir dette riktig? for svaret virket litt usannsynlig.

noen ideer om oppgaver anngående sport til de andre emnene?

Mvh Tobias
A.Einstein
Noether
Noether

1. Nils Petter og Ali hoppet 2m hver. De prøvde tre ganger hver og på den tredje gangen hoppet de x+x=4,5.
Læreren dems Arne, hvis de hvet hvor mange millimeter det mangler for at de skal komme til 5.

2. Ali kastet liten ball på 20 m på idrettsdagen. Han får kaste tre ganger. Etter han har kastet, sier læreren at han har klart å kaste i en form som en likesidet trekant. Han er nysgjerrig på hvordan trekanten ser ut. Han bestemmer seg for å konstruere en likesidet trekant. Han gjør det om til mm.

Her er noe du kan formulere og bruke noe lignende på prøven.
mvh
A.Einstein
Post Reply