Hva mener du med at x konvergerer og divergerer?Nebuchadnezzar wrote:
Forresten,
Og divergerer rekken hvis
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Her menes det som i betydningen "x tilhører intervallet fra 0,5 til 2pi" og "x tilhører intervallet fra 0 til og med 0,5pi".Realist1 wrote:Hva mener du med at x konvergerer og divergerer?Nebuchadnezzar wrote:
Forresten,er aldri større enn .
Og divergerer rekken hvis?
Men variabelen x kan vel verken konvergere eller divergere. Rekken, derimot, kan det.Auto-n00b wrote:Her menes det som i betydningen "x tilhører intervallet fra 0,5 til 2pi" og "x tilhører intervallet fra 0 til og med 0,5pi".Realist1 wrote:Hva mener du med at x konvergerer og divergerer?Nebuchadnezzar wrote:
Forresten,er aldri større enn .
Og divergerer rekken hvis?
(Beklager min manglende evne/interesse for å skrive i TEX).
Den konvergerer vel heller ikke når x = 3pi/2?Nebuchadnezzar wrote:Innrømmer at innlegget mitt ble veldig rotete...
Skal fikse på det her
Rekken konvergerer når
Rekken konvergerer når
Altså konvergerer rekken for alle tall untatt når
trur arealet bliranlif wrote:Er det noen fler som har gjort 5C ?
Får pi som svar og ikke pi/2.
Orker ikke skrive, så tar bare bilder av utregninga:
http://bildr.no/view/634095
Litt forklaring:
Jeg tenker som så;
Arealet avgrenset av grafene må være arealet under g(x) minus arealet under f(x) fra x = 0 til x = pi/4 (hvor funksjonene krysser hverandre), ganget med to (siden arealet på "andre siden" av avgrensningen er et speilbilde).
Så tenker jeg at volumet avgrenset av disse to funksjonene rotert 360 grader rundt x aksen må være volumet av g(x) om x aksen, minus volumet av f(x) om x aksen, igjen avgrenset fra 0 til pi/4, ganget med 2.
Er jeg helt på bærtur eller er det noen som ser regnefeil osv?
alf