Jeg vet at
a)
1) 2,35
2) -1,70
b)a=6
Men hvordan viser man med regning at man kommer fram til de tallene.
Klarere å finne det ut av å se på grafen, men dette med regning vet jeg ikke hvordan jeg skal å skrive.
Takker på forhånd
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ja , men jeg vet jo ikke funksjonen. f(x)=?meCarnival wrote:Føler du skal integrere her...
Ja , jeg klarer 1) og 2)FredrikM wrote:Sikker på at du skal løse den med regning? Når du ikke vet f(x), så er det vanskelig å løse slikt med regning. Oppgaven ber jo om å løse oppgaven ved å se på grafen.
Hint: areal over x aksen er positivt, mens areal under regnes som negativt når du finner bestemte integraler.bartimeus25 wrote:Ja , jeg klarer 1) og 2)FredrikM wrote:Sikker på at du skal løse den med regning? Når du ikke vet f(x), så er det vanskelig å løse slikt med regning. Oppgaven ber jo om å løse oppgaven ved å se på grafen.
Men hvordan løser man likningen på b)
Hvordan fant du at funksjonen skulle væreNebuchadnezzar wrote:Fant fine funksjonen [tex]f(x)=\frac{1}{5}x(x-2)(x-4)(x-6)[/tex]
Gjør regningen ^^
Seriøst det er mye lettere å bare se på grafen ennå gjøre regningen.
Edit...
[tex]f\left( x \right) = \frac{1}{{5\,}}x\left( {x - 2} \right)\left( {x - 4} \right)\left( {x - 6} \right) [/tex]
[tex] f\left( x \right) = \frac{1}{{5\,}}x^4 - \frac{{12}}{5}\,x^3 + \frac{{44}}{5}\,x^2 - \frac{{48}}{5}\,x[/tex]
[tex] \int {f\left( x \right)dx = } \frac{1}{{5\,}}x^4 - \frac{{12}}{5}\,x^3 + \frac{{44}}{5}\,x^2 - \frac{{48}}{5}\,x + C[/tex]
[tex] \int {f\left( x \right)dx = } \frac{1}{{25}}\,x^5 - \frac{3}{5}\,x^4 + \frac{{44}}{{15}}\,x^3 - \frac{{24}}{5}\,x^2 + C[/tex]
[tex] \int\limits_0^a {f\left( x \right)dx = - 5.75 \Rightarrow } \left[ {\frac{1}{{25}}\,x^5 - \frac{3}{5}\,x^4 + \frac{{44}}{{15}}\,x^3 - \frac{{24}}{5}\,x^2 } \right]_0^a = - \frac{{{\rm{23}}}}{{\rm{4}}}[/tex]
[tex] \frac{1}{{25}}a^5 - \frac{3}{5}\,a^4 + \frac{{44}}{{15}}\,a^3 - \frac{{24}}{5}\,a^2 = - \frac{{23}}{4} [/tex]
[tex] a \approx 6{\rm{ :p}} [/tex]