Hei, lurer på en oppgave omhandlende sannsynlighet som inngår i naturfag:
"Et par er heterozygote (Aa og Aa) til en sykdom X. Sykdommen kommer kun til uttrykk dersom det er to små a'er (aa). Hva er sjansen for å få to friske barn?"
Jeg føler meg temmelig sikker på at det er 75% (for friskt barn nr. 1) og 75% (for friskt barn nr. 2) = 0,75 * 0,75 = 0,5625
Noen som er enige / uenige? Læreren bablet i vei om at det andre barnet hadde 50% sjanse for å bli friskt - ikke at jeg vet hvor det kom fra - og at sjansen totalt sett følgelig ble (0,75 * 0,5) 0,375.
Naturfagsmatte
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du har vel egentlig helt rett slik jeg ser det. Men er du sikker på at lærern din ikke snakket om at det barnet ([tex]aa[/tex]) får barn med en som er [tex]Aa[/tex]? Da kan det vel stemme at det tredje barnet (barnebarnet) er frisktprasa93 wrote:Hei, lurer på en oppgave omhandlende sannsynlighet som inngår i naturfag:
"Et par er heterozygote (Aa og Aa) til en sykdom X. Sykdommen kommer kun til uttrykk dersom det er to små a'er (aa). Hva er sjansen for å få to friske barn?"
Jeg føler meg temmelig sikker på at det er 75% (for friskt barn nr. 1) og 75% (for friskt barn nr. 2) = 0,75 * 0,75 = 0,5625
Noen som er enige / uenige? Læreren bablet i vei om at det andre barnet hadde 50% sjanse for å bli friskt - ikke at jeg vet hvor det kom fra - og at sjansen totalt sett følgelig ble (0,75 * 0,5) 0,375.