Eksamensoppgaver R1!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg driver med noen eksamensoppgaver i r1 her og trenger hjelp. Trykk på linken der er eksamensoppgavene:

http://www.eksamensoppgaver.org/eksamen ... _05_28.pdf

Jeg trenger hjelp med disse oppgavene:

oppg4):alternativ1:B: her skjønner jeg at det er topp og bunnpunkter ved x lik 1 og 3. Men hvordan skal jeg vite hvem av dem som er toppunkt og hvem som er bunnpunkt? Og hvordan finner jeg vendep. ut fra grafen?

og c her også) her får jeg a(x-x1)(x-x2) = a(x-1)(x-3) = X^2-4x+3 ....hvordan finner jeg stigningstallet a her?
Riktig svar er: -x^2+4x-3

4d her) Når jeg skal forklare at den går gjennom origo. Setter jeg bare x=0 i uttrykket og sjekker om y også blir null eller hva?

Oppgave4: alternativ 2: C) her får jeg ikke c-en til helt. Skjønner ikke helt hvordan uttrykket skal deriveres, og litt problemer med a.
Oppgave 5: har gjort a og b - men sliter litt videre...:S
Synes slike bevisoppgaver er veldig rare og vanskelige og utføre. Skjønner ikke hvordan jeg skal tenke på slike - noen forslag?

Takker for rask hjelp! :)
...
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

RKT skrev: oppg4):alternativ1:B: her skjønner jeg at det er topp og bunnpunkter ved x lik 1 og 3. Men hvordan skal jeg vite hvem av dem som er toppunkt og hvem som er bunnpunkt?
Tips:

Grafen viser den førstederiverte av f. Derfor er monotoniegenskapene til f :

Grafen til f vokser når 1 < x < 3 og synker når x < 1 og x > 3

Ser du hvorfor, og hva du kan bruke dette til?

RKT skrev: oppg4):alternativ1:B: Og hvordan finner jeg vendep. ut fra grafen?
På en graf som viser den førstederiverte et topp- eller et bunnpunkt være et vendepunkt.

Ser du hvorfor, og hva du kan bruke dette til?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

RKT skrev: og c her også) her får jeg a(x-x1)(x-x2) = a(x-1)(x-3) = X^2-4x+3 ....hvordan finner jeg stigningstallet a her?
Riktig svar er: -x^2+4x-3
a er ikke et stigningstall. En parabel har varierende stigningstall.

a er negativ, fordi grafen vender den hule siden nedover.

Vi får:

-(x-1)(x-3) = -(x[sup]2[/sup]-4x+3) = -x[sup]2[/sup]+4x-3
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du bør kanskje gjøre deg mere kjent på eksamensoppgaver.org, fordi du finner fullstendige løsninger der også.

Rull ned på denne siden så finner du et løsningsforslag på denne eksamensoppgaven.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=25638

Man kan selvfølgelig også titte her. Ligger de fleste eksamener og heldagsprøver lett tilgjengelig, med fasit bare en armlengde unna ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar