Tipi - radien av grunnflaten

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lotte <3
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 23/05-2010 18:45

En tipi består av en halvsirkel (det er teltduken) Radien på denne teltduken er 10m. Hvor lang er lengden radien i grunnflaten i tipien?
(var oppgitt en del andre faktaer i denne teksten, men det virket veldig urelevant i akkurat denne oppgaven)
Hvordan regner man det ut?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skriv av oppgaven nøyaktig er du snill. akkuratt nå ser det ut som du skal regne ut noe som du allerede vet ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Lotte <3
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 23/05-2010 18:45

Hadde vært bedre å vist bildene som hører til teksten tror jeg, men uansett så klarte jeg å finne ut formelen! :)
Men takk for svar uansett :D
Radien til teltduken var 10 m, og det oppgaven gikk ut på var å finne ut radien til grunnflaten i tipien. (Tipien består som sagt av en halvsirkel, så når du setter den opp blir den kjegleformet.) Altså hva radien var når teltet var slått opp. Tviler på at dette var noe bedre forklaring egentlig, men uansett er det ikke så viktig for meg lenger :P
Svar