HEI TRENGER HJELP FOR NOEN OPPGAVER,HÅPER DERE KAN HJELPE!
1.) sannsynlighet: robin har en pose med 4røde og 2grønne drops.han spanderer en drops på jack og bells. jack tar en drops og putter den i munnen før bells tar sin drops.
hvor stor sannsynlighet for at begge trekker en rød drops?????.
2.) målestokk: en familie skal reise fra kristiansand til hirstha.og på karte er målestokken 1: 1 150 000. regn ut hvor langt det er i luftlinje mellom arendal og kristiansand???
3.) 5,631m/s, hvor mye blir det i km/h????
4.) prisme: et akvarium er formet som et rett,firkantet prisme, i prismet er lengden 6.5.dm. bredden 3dm og høyden 2,5dm
a).regn ut volumet av akvariet???. og jeg tror det blir 48.75.
b). det er 39liter vann i akvariet. hvor høyt står vannet i akvariet????
5. ) algebra: 3(a-3)(a+2)-5a(3a+4)-(2a-1)(a-2)
6) prosent: på en måned tjener brand pitt 28 400kr og får utbetalt 21 016 kr .hvor mange prosent betaler han i skatt????
7) finne utrykk av formel: formelen for arealet av et trapes er
A=(a+b)¤h:2
gjør om formelen slik at du finner et uttrykk for h uttrykt ved A,a og b
( det tegnet ¤ betyr ganger og dette : betyr dele)
8) i uke 8 2006 var strømforbruket i norge 3127 ghw(gigawattimer). i norge er det nå 4,8millioner innbyggere. hvor mange khw(kilowattimer) blir det per innbygger????
DET ER MANGE OPPGAVER, MEN JEG HÅPER DERE KAN SVARE PÅ ALLE ELLER NOEN AV OPPGAVENE, TAKK
oppg
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
jeg har prøvd mye rart.lol. men jeg kan vise deg det jeg prøvde da!
1. tror jeg det er 1:4=0,25:25% FOR JEG GJORDE 4+2=6 2:6 ¤2:6 SOM BLIR 4:36= 1:9= 0,11=11%
2. tror det er 1150m FOR JEG BARE FOR JEG GJORDE 1150000 TIL M!
3.tror det er 5km og 631m.
4.a) tror det er 48.75 GANGET REGNESTYKKET SAMMEN. men b) forstod jeg ikke, fant ingen regler!
5. forstod det ikke,så prøvde mye rart.men det ble helt feil bare:
3(A-3)(A+2)-5A(3A+4)-(2A-1)(A-2)
(3A-9)(A+2)-5A(3A+4)-(2A-1)(A-2)
3A2-6A+9A+18-15A+20A-3A-4A-1A-2
3A2-6A+9A-15A+20A-3A-4A+18-2
3A2-6A-9A-15A-20A-3A+4A+18-2= 3A2-37+16. JEG ER SIKKERT PÅ SVARET ER FEIL!
6. forstod ikke hvordan vi skal finne ut prosenten.men jeg prøvde mange ting da som 21106¤.100:28400 og motsatt mye annet.
7) h=Aa+b:2. GJETTET BARE
8) 651kwn BARE DELTE DE SAMMEN 3127:4,4
1. tror jeg det er 1:4=0,25:25% FOR JEG GJORDE 4+2=6 2:6 ¤2:6 SOM BLIR 4:36= 1:9= 0,11=11%
2. tror det er 1150m FOR JEG BARE FOR JEG GJORDE 1150000 TIL M!
3.tror det er 5km og 631m.
4.a) tror det er 48.75 GANGET REGNESTYKKET SAMMEN. men b) forstod jeg ikke, fant ingen regler!
5. forstod det ikke,så prøvde mye rart.men det ble helt feil bare:
3(A-3)(A+2)-5A(3A+4)-(2A-1)(A-2)
(3A-9)(A+2)-5A(3A+4)-(2A-1)(A-2)
3A2-6A+9A+18-15A+20A-3A-4A-1A-2
3A2-6A+9A-15A+20A-3A-4A+18-2
3A2-6A-9A-15A-20A-3A+4A+18-2= 3A2-37+16. JEG ER SIKKERT PÅ SVARET ER FEIL!
6. forstod ikke hvordan vi skal finne ut prosenten.men jeg prøvde mange ting da som 21106¤.100:28400 og motsatt mye annet.
7) h=Aa+b:2. GJETTET BARE
8) 651kwn BARE DELTE DE SAMMEN 3127:4,4
Sist redigert av kareena95 den 26/05-2013 22:52, redigert 1 gang totalt.
Is it better to try and fail than to not try at all !
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
1
Det er først [tex]\frac{4}{6}[/tex] sjanse for at Jack tar ett rødt drops. Det er 4 av 6 mulige i posen som er røde. Jack spiser dette, det vil si at det er kun 5 igjen...
Da blir det kun [tex]\frac{3}{5}[/tex] sjanse for at Bell tar et rødt drops... Siden disse hendelsene ikke har noe med hverandre å gjøre (uavhengige), så multipliseres de.
[tex]\frac{4}{6} \cdot \frac{3}{5} = \frac{12}{30} = 0,4[/tex]
Det er først [tex]\frac{4}{6}[/tex] sjanse for at Jack tar ett rødt drops. Det er 4 av 6 mulige i posen som er røde. Jack spiser dette, det vil si at det er kun 5 igjen...
Da blir det kun [tex]\frac{3}{5}[/tex] sjanse for at Bell tar et rødt drops... Siden disse hendelsene ikke har noe med hverandre å gjøre (uavhengige), så multipliseres de.
[tex]\frac{4}{6} \cdot \frac{3}{5} = \frac{12}{30} = 0,4[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
6
[tex]\(1 - \frac{21016}{28400}\) \cdot 100 = (1 - 0,74) \cdot 100 =[/tex] 26%
Grunnen til 1 - er at ved å kun se på brøken, så finner du ut andelen av lønnen han får utbetalt, resten går til skatt. Får han ut 1, så skatter han ingenting.
7
[tex]A = \frac{(a+b) \cdot h}{2}[/tex]
[tex]2A = (a+b)h[/tex]
[tex]h = \frac{2A}{a+b}[/tex]
[tex]\(1 - \frac{21016}{28400}\) \cdot 100 = (1 - 0,74) \cdot 100 =[/tex] 26%
Grunnen til 1 - er at ved å kun se på brøken, så finner du ut andelen av lønnen han får utbetalt, resten går til skatt. Får han ut 1, så skatter han ingenting.
7
[tex]A = \frac{(a+b) \cdot h}{2}[/tex]
[tex]2A = (a+b)h[/tex]
[tex]h = \frac{2A}{a+b}[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
8
[tex]\frac{3127 GWh}{4,800,000} = \frac{3127 \cdot 10^6 kWh}{4,800,000} = \frac{3,127,000,000}{4,800,000} = 651,46[/tex]
[tex]\frac{3127 GWh}{4,800,000} = \frac{3127 \cdot 10^6 kWh}{4,800,000} = \frac{3,127,000,000}{4,800,000} = 651,46[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
4
a)
Enig
b)
Samme som a, men du bare tar forgitt ting å ganger sammen. Hva er det du multipliserer for å få volumet da? Jo det er høyden, bredden og dybden. Hva spør oppgaven etter? Jo, høyden!
V = hbd = 39 liter
[tex]h = \frac{39}{bd} = \frac{39}{6,5 \cdot 3} = \frac{39}{19,5} = 2[/tex]
Høyden er to, når volumet er som gitt, 39 liter Det er riktig, pleier alltid å være sånn akkurat tall på slike oppgaver..
5
[tex]3(a-3)(a+2) - 5a(3a+4) - (2a-1)(a-2)=[/tex]
[tex]3a^2+6a-9a-18 - 15a^2-20a - (2a^2-4a-a+2)=[/tex]
[tex]3a^2 + 6a - 9a - 18 - 15a^2 - 20a - 2a^2 + 5a - 2=[/tex]
[tex]-14a^2 -18a - 20 =[/tex]
[tex]-2\(7a^2 + 9a + 10\)[/tex]
a)
Enig
b)
Samme som a, men du bare tar forgitt ting å ganger sammen. Hva er det du multipliserer for å få volumet da? Jo det er høyden, bredden og dybden. Hva spør oppgaven etter? Jo, høyden!
V = hbd = 39 liter
[tex]h = \frac{39}{bd} = \frac{39}{6,5 \cdot 3} = \frac{39}{19,5} = 2[/tex]
Høyden er to, når volumet er som gitt, 39 liter Det er riktig, pleier alltid å være sånn akkurat tall på slike oppgaver..
5
[tex]3(a-3)(a+2) - 5a(3a+4) - (2a-1)(a-2)=[/tex]
[tex]3a^2+6a-9a-18 - 15a^2-20a - (2a^2-4a-a+2)=[/tex]
[tex]3a^2 + 6a - 9a - 18 - 15a^2 - 20a - 2a^2 + 5a - 2=[/tex]
[tex]-14a^2 -18a - 20 =[/tex]
[tex]-2\(7a^2 + 9a + 10\)[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
takk igjen mecarnival . men forstod ikke helt algebra . det når du fikk 9a-18 på andrerekka.
skal man ikke gange 3¤a ,3¤2- så det blir 3a2+6a-3a-6a-15a2-20a-(2a2-4a-a+2?????? hvor fikk du 9a-18 fra?
1.OPPGAVE IGJEN, DET ER OPPGAVE 2 OM MÅLESTOKK. KAN NOEN SVARET PÅ DENNE OPPGAVEN????
skal man ikke gange 3¤a ,3¤2- så det blir 3a2+6a-3a-6a-15a2-20a-(2a2-4a-a+2?????? hvor fikk du 9a-18 fra?
1.OPPGAVE IGJEN, DET ER OPPGAVE 2 OM MÅLESTOKK. KAN NOEN SVARET PÅ DENNE OPPGAVEN????
Is it better to try and fail than to not try at all !
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]3(a-3)(a+2)-5a(3a+4)-(2a-1)(a-2) [/tex]
[tex]3(a^2-a-6)-(15a^2+20a)-(2a^2-5a+2) [/tex]
[tex](3a^2-3a-18)-(15a^2+20a)-(2a^2-5a+2) [/tex]
[tex]3a^2-3a-18-15a^2-20a-2a^2+5a-2 [/tex]
[tex]3a^2-15a^2-2a^2-3a-20a+5a-18-2[/tex]
[tex]-14a^2-18a-20[/tex]
[tex]-2(7a^2+9a+10)[/tex]
Nesten på samme metode, men jeg beholder parentesene litt lengre.
[tex]3(a^2-a-6)-(15a^2+20a)-(2a^2-5a+2) [/tex]
[tex](3a^2-3a-18)-(15a^2+20a)-(2a^2-5a+2) [/tex]
[tex]3a^2-3a-18-15a^2-20a-2a^2+5a-2 [/tex]
[tex]3a^2-15a^2-2a^2-3a-20a+5a-18-2[/tex]
[tex]-14a^2-18a-20[/tex]
[tex]-2(7a^2+9a+10)[/tex]
Nesten på samme metode, men jeg beholder parentesene litt lengre.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk