Kjemieksamen 2010 (Kjemi 2)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Tidenes sykeste??! Hva er optisk aktivitet og alfa-helikser, og hvorfor står ingen av dem nevnt i noen av bøkene mine med et eneste ord?

Flere som hadde den i dag? Vi hadde hundre prosent misfornøydhet i klassen, og også læreren våres sa at eksamen var en dårlig eksamen, og det er sterke ord når det kommer fra ham.

Mildt sagt skuffet.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Takk gud for streiken...
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Vi måtte ha eksamen som planlagt. Var vel kanskje eneste skolen i Bergen som fulgte oppsatt eksamensplan. Vi var 20 elever på skolen i dag, ca 10 med kjemieksamen og 10 med markedsføringseksamen. Resten hadde fri, og det har jeg inntrykk av gjaldt for de fleste skoler, om ikke alle.

Eksamen var i alle fall spinnvill.
Auto-n00b
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 27/03-2005 16:22

Realist1 skrev:Tidenes sykeste??! Hva er optisk aktivitet og alfa-helikser, og hvorfor står ingen av dem nevnt i noen av bøkene mine med et eneste ord?
Det er vel nettopp her "problemet" ligger - at det er tillatt med bøker og andre hjelpemidler. Det er tydelig at nå skal man liksom der og da, i en helt utrolig stressituasjon, klare å utlede og tenke seg til nye ting, noe som forsvares med at kandidatene tross alt har "alle" hjelpemidler tilgjenglig.

Jeg fatter ikke hvorfor ikke eksamen kan være som i gamle dager (slik som i 3KJ) da det eneste hjelpemidlet man hadde var ens egen hjerne(-kapasitet).

Og toppen av uflaks for deg må jo ha vært å gå på en skole som IKKE ble rammet av streik i dag ... det virker utrolig bittert, spesielt med tanke på at det skal en del til å få bedre karakter på kjemieksamen enn hva man har i standpunkt.

Realist1: har du mulighet til å legge ut oppgavesettet?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Huff, jeg fikk flashbacks tilbake til da jeg hadde 2kj og 3kj. Likte aldri kjemien på videregående. Da er kjemi på universitetsnivå faktisk en hel del morsommere (kvantekjemi f.eks.)
Ostbågar
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 17/01-2009 20:10

Helt enig i at oppgave 3 mildt sagt var merkelig. Selv om alle hjelpemidler er tillatt betyr jo ikke det at spørsmålene skal bevege seg utover pensum.

Klarer de ikke å lage gode nok oppgaver med alle hjelpemidler tillatt, bør de begynner å vurdere om ikke 3kj's eksamenshåndtering var bedre :?
96xy
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 272
Registrert: 01/10-2007 22:30

Hei

Godt å høyra at andre og syntes at eksamen var vanskeleg...
Eg og sleit veldig med oppgåve 3, alfa - heliksar hadde eg ikkje peiling på... Dette med optisk aktivitet stod under optisk isomeri(trur eg) i kjemien stemmer boka i alle fall. .. Vart og litt frustrert over all teikninga som måtte til. Kan ha med at eg ikkje er så flink til å laga dette :P
davidhg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/01-2009 18:23

Oppgave 3 var en rakker ja! Det som også kom som en liten overraskelse var at man skulle gjøre ALLE oppgavene i del 2, fikk lettere dårlig tid på siste oppgave da jeg tilfeldigvis så dette..
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Dette hørtes i grunn ut som noe herk.. Skal selv ha kjemi 2 til neste år og lurer på om det egentlig er et krevende fag? (Til sammenlikning med R1/fysikk 1/kjemi 1/biologi 1). Er dette et fag jeg kanskje burde forberede meg i sommer til?
Til orientering nevnes at det under eksamen ble lagt ut en melding på nettsiden til www.udir.no. Det gjaldt oppgave 3 b) i Del 2 der ordet ”-helikser” er brukt. Det ble opplyst at et annet ord for dette er ”spiraler”.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Ikke ta kjemi om du vil inn på et studie med høye inntakskrav.
Det er hvertfall mitt tips.

(med mindre du digger kjemi)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

har bare titta raskt på den og synes den var litt sær. liker ikke kjemi 2 noe særlig. for mye biokjemi, ikke oppfølging av termokjemi (termodynamikk) fra K1 og helt fravær av (innledende) kvantekjemi. disse 2 siste områdene er blir ganske så sentrale seinere.
jeg savner gode gamle 3KJ.
heliks (helix) er jo kjent begrep fra matematikken da...spiral. noen kunne kanskje catcha det derfra...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Gommle skrev:Ikke ta kjemi om du vil inn på et studie med høye inntakskrav.
Det er hvertfall mitt tips.

(med mindre du digger kjemi)
Okey.. men er det mye mer krevende enn kjemi 1? Hører lærerne sier at det er et mye mer interessant fag, men slik jeg hører av andre elever, så kan det være ganske så trått.

I år får jeg riktignok 6 i standpunkt, men jeg vet ikke?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

I kjemi 1 fikk jeg vanligvis 5 og 5+ på prøver.
I kjemi 2 fikk jeg 4- på heldagsprøven.

Ca. samme arbeidsmengde.

Men som sagt: ikke la dette stoppe deg om du vet at du når poengkravet til studiet du vil inn på. For gøy er det jo.
Sist redigert av Gommle den 02/06-2010 17:27, redigert 1 gang totalt.
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

Unødvendig å bruke heliks i stedet for spiral, men det er jo et relativt kjent ord, dessuten kan man jo likevel skrive noe om hydrogenbindinger? At den er optisk aktiv står det om i slutten av kapittel 5. :)

Men ja, litt teit eksamen. Mye tegninger og stygg graf i oppg. 3. Hvorfor hardt vann er dumt vet jeg ingenting om, sånn bortsett i fra den mystiske kalksåpen som er nevnt i boken.
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

dersom noen har oppgavesettet eller husker veldig godt, så er det fasit på flervalg:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... _2_V10.pdf
Svar