I) [tex]1<0^{\circ} = \frac{V_1}{10} + \frac{V_1 -V_2}{5+j15}[/tex]
II) [tex] 1<30^{\circ} = \frac{V_2}{-j10}+\frac{V_2-V_1}{5+j15}[/tex]
Jeg har kommet frem til
[tex]V_1 = 20<30^{\circ} + \frac{V_2}{j}[/tex]
Jeg har prøvd og sette inn for V1 i V2 men det blir bare surr, noen som har forslag til løsing ?
Ligning
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg vet ikke om du kommer til å få så mye respons når du har slik en elendig notasjon. Det tok lang tid før jeg skjønte det, men antok etter hvert at det må være snakk om phasor-vinkler (Vet ikke noe norsk ord). Om du ikke finner noe latex-symbol, så kunne det jo vært en idé og bruke matematisk notasjon.
I tillegg så opplyser du oss ikke om hvilken ligning du har brukt for å finne ett utrykk for V1. Vi kan jo alltids anta at det er likning to, siden 20e^(30i) går igjen der, men om antagelsen er feil bruker vi kanskje lang tid å finne ut at 0=0, eller noe annet trivielt.
Når det er sagt, så ville jeg sikkert begynt med å rydde i brøkene, og prøvd å få dem vekk. Om det blir vanskelig pga. de komplekse tallene, kan du alltids skrive om 5+i15 til en eksponentsiell form og finne ett tilnærmet utrykk.
Forøvrig er det bare i ingeniørbransjen man bruker j til komplekse tall. Jeg sier det bare fordi dette i utgangspunktet er en "enkel" oppgave som til og med R2 elever i prinsippet (etter reformen) kunne svart på, men med notasjonen du bruker så tipper jeg jager du vekk en del.
I tillegg så opplyser du oss ikke om hvilken ligning du har brukt for å finne ett utrykk for V1. Vi kan jo alltids anta at det er likning to, siden 20e^(30i) går igjen der, men om antagelsen er feil bruker vi kanskje lang tid å finne ut at 0=0, eller noe annet trivielt.
Når det er sagt, så ville jeg sikkert begynt med å rydde i brøkene, og prøvd å få dem vekk. Om det blir vanskelig pga. de komplekse tallene, kan du alltids skrive om 5+i15 til en eksponentsiell form og finne ett tilnærmet utrykk.
Forøvrig er det bare i ingeniørbransjen man bruker j til komplekse tall. Jeg sier det bare fordi dette i utgangspunktet er en "enkel" oppgave som til og med R2 elever i prinsippet (etter reformen) kunne svart på, men med notasjonen du bruker så tipper jeg jager du vekk en del.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Oppgaver er :

Jeg er ganske sikker på at ligningene mine er korekte, men som sakt er løsningen av dem som er probleme.
[tex]1<30^{\circ}[/tex] er i dette tilfelle en strøm me amplitude 1 og fasevinkel 30grader.
Jeg prøvde meg også med kramers regel, men det blir bare rot.
V1 og V2 representere to spenningsnoder

Jeg er ganske sikker på at ligningene mine er korekte, men som sakt er løsningen av dem som er probleme.
[tex]1<30^{\circ}[/tex] er i dette tilfelle en strøm me amplitude 1 og fasevinkel 30grader.
Jeg prøvde meg også med kramers regel, men det blir bare rot.
V1 og V2 representere to spenningsnoder