10.klasse matte eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
usynlig
Fibonacci
Fibonacci

tema: sport

tenkte det skulle handle om jente som skulle på idrettsdag. for å gjøre det hele mer kreativt, skulle hun hele tiden gå gjennom uflaks. altså; ikke rekke bussen ol.

har allerede funnet på noen stykker som foreksempel regning rundt det å dra dit. men det blir liksom litt flatt. jeg har lyst på mer "krydder", og spennende matteoppgaver, som kanskje er hakket vanskeligere, men som jeg fremdeles får til.
jeg satser på en femmer, og trenger hjelp av dere til å nå dit.

det jeg er ute etter er oppgaver - helst om likninger, likninger med to ukjente, funksjoner, algebra, geometri, økonomi, statistikk, sannsynlighet - som dere kanskje har regnet ut på forhånd for meg.

setter stooor pris på svar!
Gustav
Tyrann
Tyrann

Vel, her er et forslag:

På idrettsdagen løper to jenter 100meter hekk. Tiden de bruker tilsammen er 33 sekunder.

Den ene jenta løper senere en 400 meter. Den bruker hun 5 ganger så lang tid på som hun brukte på 100meter hekk. Den andre jenta hopper høyde og hopper en høyde som tilsvarer 11 ganger (i centimeter) det antallet sekunder hun brukte på 100 meter hekk. (f.eks. dersom hun løp på 10 sekunder ville hun hoppet 110 centimeter i høyde)

Summen av antallet sekunder den ene jenta løp 400 meter på og antall cm den andre jenta hoppet er 400.

Løsning:

Vi setter opp ligningene

x+y=33

, og

5x+11y=400

Løsningen bør du klare å finne ut selv. Dersom løsningen er urealistisk bør du selv finne nye tall som gir en realistisk løsning. F.eks. vil det være realistisk om en vanlig jente løper 100m hekk på 15-20sek, og hopper 100-150 cm i høyde (vil jeg anta).

Geometri:

En jente på idrettsdagen kaster slegge. Hun kaster med en utgangsvinkel på 5 grader. Lengden av kastet (i normal retning) er 23 meter. Hvor langt er selve kastet?

Løsning: Du får en rettvinklet trekant med minste vinkel 5 grader. Hosliggende katet er 23 meter, og du må beregne hypotenusen ved å bruke cosinus.

Statistikk:

En klasse løper 100 meter. Du har en tabell med tider avrundet til nærmeste sekund. Beregn gj.snitt, median, varians etc. til disse dataene.
Realist1
Euclid
Euclid

plutarco wrote:Løsningen bør du klare å finne ut selv. Dersom løsningen er urealistisk bør du selv finne nye tall som gir en realistisk løsning. F.eks. vil det være realistisk om en vanlig jente løper 100m hekk på 15-20sek, og hopper 100-150 cm i høyde (vil jeg anta).
:shock: !!!
Post Reply