fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
josst
Pytagoras
Pytagoras

hei jeg siter med farts formel S=v-vo:2 x t men jeg trenger tid t å har s å skal omforme denne. hva blir dene da, jeg har fåt etter rekning selv rotten av v:2+s men det får jeg ikke til og steme

jeg vil finne tiden som gikk fra en eksle startet til den stoppet etter denble dratt 2m av et lodd med konstant fart 2,75m/s å veger 3 kg
har prøvd å bruke veiformel 1 som jeg har prøvd å dkrive overst. men får ikke til å skrive den rett om så jeg får tid i steden for strekkning som svar.

kan noen visse meg hvordan jeg får til å rekne tiden ved å bytte om s og t
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]s = \frac{{v_0 + v}}{2} \cdot t \; \Rightarrow \; s:\left( {\frac{{v_0 + v}}{2}} \right) = t \; \Rightarrow \; t = s\frac{2}{{v_0 + v}} \; \Rightarrow \; t = \frac{{2s}}{{v_0 + v}}[/tex]

Ved konstant fart som du har, så kan vi bruke den enda enklere formelen...

[tex]s=vt \; \Rightarrow \; t=\frac sv[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
josst
Pytagoras
Pytagoras

takker så mye for svaret, jeg fant det eter vert men flott å få konstater at det var rett fra deg så mange takk i gjend
Post Reply