Fysikk - Vaire,spenning,kraft

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Image
Har problemer med å forstå hva oppgaven spør om.. Vil ikke kraften på vaierene være [tex]\frac{1}{2}mg[/tex] ? Frem til lengden av vaierne er så korte som 2.7 da vil [tex]F[/tex] være like [tex]mg[/tex].

Om jeg regner på dette får jeg at

[tex]G=mg=1340*9.81 = 13145,4 = 13kN. [/tex]

Men stemmer dette, tenker jeg feil ? 13kN er jo langt mindre enn [tex]16 kN[/tex]... Det betyr jo at lengden på vaierne kan være så korte de bare vil...

Videre så lurer jeg på om det spiller noen rolle om de er [tex]2.9m[/tex] eller [tex]290m[/tex] lange, vaierne med tanke på kraften ?

Og hva har jeg tenkt feil, hvordan angriper jeg denne oppgaven ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Image

Snordraget er 16 kN til hver ende av bjelken, og de vertikale kreftene er til sammen mg. Det gir meg denne figuren.

Tauet vil ha samme vinkelen som kreftene, og vi kan den hosliggende kateten slik at vi finner lengde på hypotenusen x.

2x = 5.95 m
Realist1
Euclid
Euclid

Må nok ha litt trigonometri med i regningen. Tegn figur som viser snorkraften og G i hver av bjelkens festepunkter.
Post Reply