Enkel oppgave - er jeg dum?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
thefly
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 28/08-2010 13:40

I skrivende stund river jeg meg i håret og er forbanna frustrert. Skal ta opp VG1 t-matte, og sitter med tidenes enkleste oppgave, men får for fanden ikke rett svar.

Oppgaven lyder slik:

"Bilen bruker 0.8 L bensin pr mil. En liter bensin veier omtrent 0.8 kg. Hvor mange kilogram bensin bruker bilen på turen fra Bergen til Oslo?"

Tidligere i oppgaven har vi fått vite at avstanden Bergen - Oslo er satt til 500 km.

Riktig svar skal være 32 kg (0.8*0.8*50), mens jeg får 40 (0.8*50) til å virke mest logisk.

Kan noen snille sjeler vennligst forklare meg hvorfor svaret skal være 32 kg i denne oppgaven?


På forhånd takk!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du har regnet ut i fra at bilen bruker 1L bensin per mil. Det gjør den ikke, den bruker 0.8L per mil. 0.8L bensin veier ikke 0.8kg. Hvordan kan du finne ut hva 0.8L bensin veier når du vet hva 1L bensin veier?

edit: og nei, du er ikke dum fordi du overser dette.
Svar