Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger:
vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48.
På forhånd takk!:)
Bevismetode R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Tenk litt over hva det vil si at x går opp i 24. Hva betyr det egentlig? Kan du uttrykke dette matematisk på noen måte?
-
- Noether
Ja, det har jeg gjort. Det vil si at det er et partall, og at x må være 24 hvis det skal gå opp. Er x 24, vil det også gå opp i 48, siden 24/48=1/2? Kan du nå vise meg fremgangsmåte?Vektormannen wrote:Tenk litt over hva det vil si at x går opp i 24. Hva betyr det egentlig? Kan du uttrykke dette matematisk på noen måte?

mathematikós
Hæ? Hva er et partall? Kan ikke x være 3?Mathematikós wrote:Ja, det har jeg gjort. Det vil si at det er et partall, og at x må være 24 hvis det skal gå opp. Er x 24, vil det også gå opp i 48, siden 24/48=1/2? Kan du nå vise meg fremgangsmåte?Vektormannen wrote:Tenk litt over hva det vil si at x går opp i 24. Hva betyr det egentlig? Kan du uttrykke dette matematisk på noen måte?
-
- Euler
Det du sier hadde vært rett dersom det hadde stått at 24 skal gå opp i x. Men slik er det ikke. At et tall x skal gå opp i 24 betyr at du skal kunne dele 24 på x og få et helt tall. Eller motsatt, du skal kunne gange x med k og få 24:Mathematikós wrote:Ja, det har jeg gjort. Det vil si at det er et partall, og at x må være 24 hvis det skal gå opp. Er x 24, vil det også gå opp i 48, siden 24/48=1/2? Kan du nå vise meg fremgangsmåte?Vektormannen wrote:Tenk litt over hva det vil si at x går opp i 24. Hva betyr det egentlig? Kan du uttrykke dette matematisk på noen måte?
[tex]24 = kx[/tex]
Kan du nå vise at det samme må gjelde for x og 48?