Trigonometri all the way..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg trenger hjelp med noen oppgaver her:

1) Løs likningene:
a) tan^2x - 3tanx = 7.
løste det som andregradslikning og fikk tanx= 4,53 el tanx=-1,54
og dermed x= 77,58grader + n*180grader(denne er riktig)
el x= -57grader + n*180grader. --> men denne er feil: skal være:
X= 123grader + n*180grader...hva er feil her? (hvorfor får jeg -57grader?)

b) 3sin 3x + 5cos 3x = 0

c) tan^2x - tanx - 4 = 0
Løste dette som andregradslikning og fikk: tanx= 2,56 eller tanx=-1,56,
som gir x= 68,7grader + n*180grader(som er riktig)
eller x= -57,3grader + n*180grader(feil...hvorfor?)

2) Vis ved regning
a) tanA + (cosA)/(1+sinA) = (1)/(cosA)

3) Løs likningen:
3sin^2 x - 2sinx*cosx - cos^2 x = 2 ...når x E [0,360grader>
... skjønner ikke hvordan denne skal gjøres nei.

4) Gjør uttrykket enklere:
a) (sinx)/(cos2x + 1)
= (sinx)/((1-2sin^2x)+1)
= (sinx)/(2-2sin^2x)
= (sinx)/((2-2(sinx)*(sinx)) ...stryker sinx mot hverandre..
= 2 - 2(sinx) = 2 - 2sinx
Jeg lurer på om dette er riktig, i fasiten er svaret annerledes.

Håper noen kan hjelpe litt raskt. :)
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1a) Begge svarene dine er riktige. Hva blir -57 + 180 grader? Forstår du hvorfor svaret ditt likevel er rett?

b) Fikk du til denne eller?

c) Får du rett om du legger på 180 grader her også, som i 1a?

2) Bytt ut tan A med sin A / cos A. Trekk sammen på felles brøkstrek. Da kan du benytte en av de trigonometriske identitetene til å forenkle.

3) Denne ble besvart for litt siden i en annen tråd. edit: her.

4) Du kan ikke stryke en faktor i telleren med en faktor i bare én av leddene i nevneren. Og brøken forsvinner ikke nødvendigvis fordi du har strøket noe i telleren mot noe i nevneren. Det du heller kan prøve her, er å komme deg frem til [tex]\frac{\sin x}{2 - 2\sin^2 x}[/tex] slik du har gjort, men nå bytter du ut 2-leddet med [tex]2\sin^2 x + 2\cos^2 x[/tex]. Da kan du rydde opp en del. Hva vil fasiten ha det til å bli?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

a) Nei, jeg skjønner ikke hvorfor svaret mitt er riktig for det. Hvorfor skal man plusse -57-180(blir 123 som er riktig .. men uansett).

b) Nei, skjønner ikke hvordan den skal gjøres.

c) Ja får rett da. Men hvorfor plusse med 180?
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

a og c:
[tex]x = 123^\circ + k \cdot 180^\circ[/tex] betyr at vinkelen på 123 grader og alle vinkler som er 180 grader ganger ett eller annet unna, er løsninger på ligningen. -57 er også en løsning på ligningen, fordi, hvis du velger k = -1 i uttrykket, får du nettopp denne vinkelen. Poenget med uttrykket over er at du skal kunne sette inn forskjellige k-verdier, og kunne få ut alle (uendelig mange) løsninger på ligningen. Hvis du velger å bruke -57 grader i stedet for 123 grader som "referansevinkel" spiller ingen rolle. Da vil du fortsatt kunne sette inn forskjellige k-verdier og få ut alle tenkelige løsninger på ligningen. De som lagde fasiten har også fått -57 grader når de tok [tex]\tan^{-1}[/tex] av tan x-verdien, men de har valgt å legge på 180 grader for å få et "penere" tall (som er mellom 0 og 180 grader).

b) Del begge ledd på cos(3x). Hva får du da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar