Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Moderators: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
roffegutten
Pytagoras
Posts: 7 Joined: 20/07-2010 13:11
Location: vestlandet
07/09-2010 15:43
Hei
Sliter litt med følgende regnestykket:
(-j25 * j20)/ (-j25 + j20)
Svaret skal bli j100, men jeg klarer ikke å forstå hvordan man får dette.
Takker for svar
Jeg er ikke dum. Jeg oppfatter bare ting annerledes!
Dinithion
Hilbert
Posts: 1025 Joined: 17/01-2008 13:46
07/09-2010 23:41
Jeg har aldri like elektroingeniørenes bytte til j istedenfor i, så jeg holder meg til i. Men det er nå så.
Du vet at [tex]i^2 = -1[/tex], dermed blir det slik:
[tex]\frac{-25i \cdot 20i}{-25i + 20i} = \frac{25 \cdot 20}{-5i} \cdot \frac{i}{i} = \frac{5\cdot5\cdot 20i}{5} = 100i[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
roffegutten
Pytagoras
Posts: 7 Joined: 20/07-2010 13:11
Location: vestlandet
08/09-2010 05:17
Henger ikke helt med paa det andre leddet som du skrev der. Hva skjer med "-" tegnet fra forste ledd?
Etter at du multipliserer i og i, i forste ledd, saa burde det vl ikke vare noen flere i'er igjen?
Jeg er ikke dum. Jeg oppfatter bare ting annerledes!
Realist1
Euclid
Posts: 1993 Joined: 30/01-2007 20:39
08/09-2010 05:34
[tex]-25i \cdot 20i = 25 \cdot 20[/tex]
Ser du hvorfor?
Det var telleren. Nevneren er slik:
[tex]-25i + 20i = -5i[/tex]
Ser du hvorfor?
Da får man altså brøken:
[tex]\frac{25 \cdot 20}{-5i}[/tex]
Så ganger han dette med [tex]1 = \frac{i}{i}[/tex]
Det er jo som kjent alltid lov å multiplisere noe med 1.
Da blir det slik:
[tex]\frac{25\cdot 20 \cdot i}{-5 \cdot i \cdot i} = \frac{25 \cdot 20 \cdot i}{5} = 100i[/tex]