Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
espen180 wrote:Anta at . Da kan vi for hver finne en slik at .
Det følger ikke fra antakelsen at det finnes en slik delta. Konsekvensen følger av at .
Ellers ser resten supert ut.
Det følger nok fra antagelsen, jo, med et ettlinjesargument. Siden går mot L finnes det, gitt en , en slik at for alle . Tilsvarende finnes en slik at for alle . Du har rett i at disse deltaene ikke behøver å være like, men velger vi til å være den minste av disse to går beviset helt fint.
Ikke det jeg siktet til. Det følger ikke fra at det finnes slike deltaer. Det følger derimot fra at det finnes slike deltaer.
(jeg er en språkpirker. I matematiske bevis skal hver eneste setning være presis og korrekt, og her var det jo tydelig at Espen hadde forståelsen - bare en liten glipp i formuleringen)
espen180 -- kan det stemme at vi tar MA1101 på NTNU i lag?
Uansett, kan jeg få hijacke tråden litt? Jeg holder på med samme øving (hvis vi har samme fag da), men løste oppgaven slik:
Anta at det finnes to unike grenseverdier og . Da må det finnes slik at og slik at .
Anta uten tap av generalitet at L > M. Velger . Har at og . Men dette vil aldri være mulig da avstanden . Da fører antakelsen til at f(x) skal være element i to disjunkte intervaller for samme x og antakelsen må være feil.
Holder dette mål?
Last edited by Vektormannen on 13/09-2010 21:43, edited 1 time in total.