Hei! Har et spørsmål ang. ei oppgave som eg sliter litt med.
Oppgava er:
"Avgjør om funksjonen
[tex]f(x)=\frac{x^2-4}{|x-2|}[/tex]
er kontinuerlig i x = 2. Begrunn svaret."
Dette er en funksjon som gir [0/0], altså så kan vi løse den ved L'Hôpitals regel. Så vidt eg har fått med meg, så betyr L'Hôpitals regel følgende:
[tex]\lim_{x\to\2}\frac{f(x)}{g(x)}=\lim_{x\to\2}\frac{f^\prime(x)}{g^\prime(x)}[/tex]
Det gir at
[tex]\lim_{x\to\2}\frac{2x}{|1|}=4[/tex]
og dermed eksisterer grensen i punktet og den er kontinuerlig?
Men!
Dersom vi tar høgre- og venstresidig tilnerming uten L'Hôpitals regel, så får vi:
[tex]\lim_{x\to\text{2+}}\frac{x^2-4}{|x-2|}=1[/tex] og
[tex]\lim_{x\to\text{2-}}\frac{x^2-4}{|x-2|}=-1[/tex]
Siden grensen ikkje er lik, så er ikkje grafen kontinuerlig heller.
Så ka kan eg slutte ut av dette? Blir grafen kontinuerlig eller ikkje? Har eg gjort nokke feil med L'Hôpitals regel (For eksempel berre funne ut om grensen eksisterer, men ikkje om den er kontinuerlig)?
Edit: Trenger svar ganske fort!
Trenger hjelp til kontiniutet.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
http://www.wolframalpha.com/input/?i=pl ... 28|2-x|%29
[tex]\lim_{x \, \to \, 2}\,\frac{2x}{|1|} \, = \, \pm \, 4[/tex]
Altså har den to mulige verdier når x=2 og den er ikke sammenhengende
[tex]\lim_{x \, \to \, 2}\,\frac{2x}{|1|} \, = \, \pm \, 4[/tex]
Altså har den to mulige verdier når x=2 og den er ikke sammenhengende
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Av L'Hôpitals regel, så får vi at [tex]\lim_{x\to\2}f(x)=\pm4[/tex] (Ikkje 4, som eg skreiv. Glømte at |1| = [tex]\pm[/tex]1, ikkje 1)
Men av høgre- og venstresidig grensene får vi at [tex]\lim_{x\to\2}f(x)=\pm1[/tex]
Ka blir egentlig svaret? Har eg gjort nokke feil på utrekninga til høgre- og venstresidig grense? Av grafen ser eg jo at grensa ikkje går mot [tex]\pm[/tex]1, men mot [tex]\pm[/tex]4...
Men av høgre- og venstresidig grensene får vi at [tex]\lim_{x\to\2}f(x)=\pm1[/tex]
Ka blir egentlig svaret? Har eg gjort nokke feil på utrekninga til høgre- og venstresidig grense? Av grafen ser eg jo at grensa ikkje går mot [tex]\pm[/tex]1, men mot [tex]\pm[/tex]4...
Vi ser først på grensen fra høyre. Da er x-2>0 så |x-2|=x-2 og vi får brøken
[tex]\frac{x^2-4}{x-2}=x+2[/tex] så grensen fra høyre er +4.
Motsatt får vi brøken
[tex]\frac{x^2-4}{2-x}=\frac{(x+2)(x-2)}{2-x}=-x-2[/tex] så grensen fra venstre er -4.
Konklusjon: Grensen fins ikke siden de to ensidige grensene ikke er like.
Da kan heller ikke funksjonen være kontinuerlig siden kontinuitet i et punkt [tex]a[/tex] impliserer at [tex]\lim_{x\to a}f(x)=f(a)[/tex]
[tex]\frac{x^2-4}{x-2}=x+2[/tex] så grensen fra høyre er +4.
Motsatt får vi brøken
[tex]\frac{x^2-4}{2-x}=\frac{(x+2)(x-2)}{2-x}=-x-2[/tex] så grensen fra venstre er -4.
Konklusjon: Grensen fins ikke siden de to ensidige grensene ikke er like.
Da kan heller ikke funksjonen være kontinuerlig siden kontinuitet i et punkt [tex]a[/tex] impliserer at [tex]\lim_{x\to a}f(x)=f(a)[/tex]