Hei
Har etter 8 år bort fra skolen kommet på å studere vidre og derfor har jeg satt meg ned med matte på nytt, men har i det funnet ut at mye av det "grunleggende" er blitt borte med åra.
Er det noen som har noe tips om hvor jeg kan skaffe meg slik informasjon på nytt?
Hjelp til å finne bøker/lærestoff om "grunnlegende"
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
På hvilket "nivå" føler du at du mangler kunnskap? En bok for førsteårsmatte på VGS er kanskje en god start? De pleier å ha en del repetisjon om brøkregning, regnerekkefølge, grunnleggende algebra og så videre. Hvis du ikke er helt sikker kan du jo prøve oppgavedatabasen her på matematikk.net og se hvor mye du får til.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Trenger å ta opp 3MX, men synes jeg ikke helt får med meg alt når det gjelder det å snu formler, da mener jeg ikke rundt = tegnet, men med brøker, paranteser, rot tegn osv.
det samme gjelder da jeg skal forkorte ned likninger, forskjellige måter å skrive likningen på slik det kan forkortes ned enklere.
Rett og slett generelle prinsipper...
det samme gjelder da jeg skal forkorte ned likninger, forskjellige måter å skrive likningen på slik det kan forkortes ned enklere.
Rett og slett generelle prinsipper...
Ok. Dersom du har tid å avse 10stp så har de fleste universiteter innføringsemner i matematikk så man slipper å ta 3mx (eller tilsvarende) ved en privat skole. Hvis du derimot skal begynne på høgskole, så pleier de å ha sommerkurs for å friske opp i matematikkunnskaper. Det har de kanskje på enkelte universiteter også?
Ellers så kan jeg anbefale Tor Gulliksen, "Matematikk i praksis". Jeg har skummet igjennom de første kapitlene, men den virket veldig grei. Men det er dog en fordel å ha algebrakunnskapene på plass.
For å få de på plass er det bare en ting å gjøre. Oppgaver, oppgaver og atter mer oppgaver. Og vi er her og hjelper deg
Ellers så kan jeg anbefale Tor Gulliksen, "Matematikk i praksis". Jeg har skummet igjennom de første kapitlene, men den virket veldig grei. Men det er dog en fordel å ha algebrakunnskapene på plass.
For å få de på plass er det bare en ting å gjøre. Oppgaver, oppgaver og atter mer oppgaver. Og vi er her og hjelper deg

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
3 Mx er desverre gått ut med den nye reformen - kunnskapløftet, og våren 2010 var siste gang man kunne avlegge eksamen i 3 Mx... Det "tilsvarende" er da R2 som er eksamen som kan avlegges innen kunnskapsløftet... Da er det en 5 timers eksamen, del 1: 2 timer uten NOEN hjelpemidler... del 2: 3 timer, alle hjelpemidler tillatt med unntak internett og kommunikasjonsmidler...
Lykke til
Lykke til

Takker for informasjonen, men uansett hva det heter og hvordan eksamene foregår så må jeg uansett ha en basis kunskap i matte for å bestå
Ser på bokkilden.no at "matte i praksis" har fått lunkne anmeldelser, men tror jeg uansett på går for den om ingen andre har noen andre tips til meg?

Ser på bokkilden.no at "matte i praksis" har fått lunkne anmeldelser, men tror jeg uansett på går for den om ingen andre har noen andre tips til meg?
Hvis du er skeptisk, anbefaler jeg deg å låne den på et bibliotek først. Det er kjedelig å kjøpe en bok man egentlig ikke liker. Fordelen med den boka er at den tar for seg mye grunnleggende i forhold til bøker i f.eks. 3mx som bygger på tidligere kunnskap.
Jeg har ellers lite erfaring med andre bøker.
Jeg har ellers lite erfaring med andre bøker.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Var i samme situasjon som deg for halvannet år siden. Da hadde jeg fullført en mastergrad i mediefag (ble ferdig til sommeren 2007), samt at jeg hadde en fast og behagelig jobb med helt grei lønn (er i samme jobb enda). Jeg fikk imidlertid en stor interesse for realfag, og har valgt å studere på UiB ved siden av full jobb - foreløpig kun mattefag, men tenker på å muligens ta andre realfag etter hvert.Lynet85 wrote:Hei
Har etter 8 år bort fra skolen kommet på å studere vidre og derfor har jeg satt meg ned med matte på nytt, men har i det funnet ut at mye av det "grunleggende" er blitt borte med åra.
Er det noen som har noe tips om hvor jeg kan skaffe meg slik informasjon på nytt?
I likhet med deg hadde ikke jeg sett i en mattebok på mange år (var russ i 2000). Jeg var imidlertid god i matte da jeg gikk på vgs, hadde fullført 3MX, så jeg regnet med det ville gå greit å komme inn i det igjen.
Det jeg gjorde var rett og slett å kjøpe mattebøkene i 1T, R1 og R2 (jeg kjøpte Sinus sitt sett). Så begynte jeg med 1T og regnet meg gjennom alle bøkene på en 4 måneders tid. Dette er fullt mulig dersom man har disiplin og interesse, og det er utrolig hvor raskt ting kommer tilbake. Nå som jeg er eldre har jeg også en mye dypere forståelse av stoffet - matte er på mange måter et modningsfag!
For litt over et år siden begynte jeg så med universitetsmatte, og har nå fullført 40 sp. Jeg ligger å vipper mellom B og A i karakter, og tar nå mitt første fag på 200-nivå (Kalkulus 3). Jeg har ikke gått på en eneste forelesning eller et eneste seminar, men siden jeg er interessert i faget klarer jeg fint å lese på egen hånd - og det som sagt med full jobb i tillegg til kone og barn . Pluss at dette forumet her, samt enkelte andre nettsider (Paul's Online Math Notes, Khan Academy, etc). er gull verdt dersom man står fast!!!
Mitt tips er derfor - start med første års videregående matte og regn i vei - minst en seksjon pr dag. Så kommer du veldig raskt inn i det!
Lykke til!