Hvordan løser man tre parenteser?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

kevz
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 4
Joined: 07/10-2010 20:18

har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)

sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

kevz wrote:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)

sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]x=0[/tex]

[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
kevz
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 4
Joined: 07/10-2010 20:18

takk:)
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Integralen wrote:
kevz wrote:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)

sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]x=0[/tex]

[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
Hva mener du med dette?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Vektormannen wrote:
Integralen wrote:
kevz wrote:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)

sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]x=0[/tex]

[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
Hva mener du med dette?
Roten av variabler x og y. :wink:
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Vektormannen wrote:Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
Hvis man skal forenkle dette uttrykket ved å sette det lik 0( som man antar).Så vil jo du til slutt havne med 0 til svar.Det samme gjør du også om du setter variablene inn i uttrykket for x og y.
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Eller skrive det enklere som du sier:

[tex]x(5x+4y)[/tex]

Nå hva ville det har fortalt deg vektormannen? Jo, veldig lite.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Integralen wrote:
Vektormannen wrote:Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
Hvis man skal forenkle dette uttrykket ved å sette det lik 0( som man antar).Så vil jo du til slutt havne med 0 til svar.Det samme gjør du også om du setter variablene inn i uttrykket for x og y.
Det er vel ikke så rimelig å anta det før det faktisk står et likhetstegn og 0 på andre siden da.

Slik oppgaven står nå skal uttrykket mest sannsynlig forenkles ved at man ganger ut parentesene og trekker sammen mest mulig. Det står det om her.
Last edited by Vektormannen on 07/10-2010 20:48, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Integralen wrote:Eller skrive det enklere som du sier:

[tex]x(5x+4y)[/tex]

Nå hva ville det har fortalt deg vektormannen? Jo, veldig lite.
Så derfor skal du anta at de egentlig mener [tex]x(5x+4y) = 0[/tex] da, eller?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Hvorfor ikke?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei, hvorfor ikke anta at de mente [tex]x(5x + 4y) = 5[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Nå var du morsom. :)

For det er det hvertfall ikke.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Jeg tror jeg må si meg enig med vektormannen her.

Når folk kommer til matematikk.net så er det, nesten uten unntak, fordi folk ikke forstår noe og de har lyst å skjønne det. Noen vil nødvendigvis bare ha en utregning så de slipper å tenke selv, men disse (mener jeg) vi klarer å luke ut relativt greit.

Men når folk kommer hit og spør om spørssmål og oppgaven er tvetydig, så er det jo viktig å finne ut hva det er de skal gjøre i oppgaven. Hvis ikke gjør vi de bare en bjørnetjeneste. Når man har et utrykk, som her, så er det eneste man kan gjøre, uten å endre oppgaven, å forenkle dette utrykket. Setter man = 0 bak og løser oppgaven, så har man løst en annen oppgave og det var jo ikke det han skulle trene på?

På den annen side, så var han veldig fornøyd med to løsninger av
(2x+y)^2+(x+y)(x-y) = 0, uten å spørre om fremgangsmåte, så kanskje han ikke er så interessert i å lære noe like vel? :roll:
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Integralen
von Neumann
von Neumann
Posts: 525
Joined: 03/10-2010 00:32

Dinithion wrote:Jeg tror jeg må si meg enig med vektormannen her.

Når folk kommer til matematikk.net så er det, nesten uten unntak, fordi folk ikke forstår noe og de har lyst å skjønne det. Noen vil nødvendigvis bare ha en utregning så de slipper å tenke selv, men disse (mener jeg) vi klarer å luke ut relativt greit.

Men når folk kommer hit og spør om spørssmål og oppgaven er tvetydig, så er det jo viktig å finne ut hva det er de skal gjøre i oppgaven. Hvis ikke gjør vi de bare en bjørnetjeneste. Når man har et utrykk, som her, så er det eneste man kan gjøre, uten å endre oppgaven, å forenkle dette utrykket. Setter man = 0 bak og løser oppgaven, så har man løst en annen oppgave og det var jo ikke det han skulle trene på?

På den annen side, så var han veldig fornøyd med to løsninger av
(2x+y)^2+(x+y)(x-y) = 0, uten å spørre om fremgangsmåte, så kanskje han ikke er så interessert i å lære noe like vel? :roll:
Les oppgaven over en gang til.Han spør om utregningsmåten, ikke om forenklingen. :wink:
Post Reply