En kloss med massen 2,0kg har start fart 3,4 m/s oppver. Helningsvinkelen er 32 grader og friksjonstallet er 0,20
finn akselerasjonen
Gp= mgsin(a)
Gn= mgcos(a)
Vertikale krefter: [symbol:sum] F=ma der a=0
N-Gn=0
N-mgcos(a)=0
N=mgcos(a)
Horisontale krefter: [symbol:sum] F=ma
-Gp-R=ma
-mgsin(a)-μN=ma
-mgsin(a)-μmgcos(a)=ma
-gsin(a)-μgcos(a)=a
-g(sin(a)-μcos(a))=a
er det ikke slik man skal sette det opp ? :S
fysikk 2
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ser rett ut, men er noen små ting jeg kanskje ville forandret:
For det første har du skrevet om de horisontale og vertikale kreftene, dette ville jeg ikke gjort siden de egentlig ikke er det.
F.eks.
Gravitasjonskraften G virker vertikalt nedover mens normalkraften N og den dekomponerte delen av gravitasjonskraften virker i 90 graders vinkel fra skåplanet.
Det jeg ville gjort er å definert et en x-aske ned langs skrå planet og en y-aske vinkelrett opp fra skråplanet. Da kan du f.eks. snakke om kreftene lang x-aksen uten at det virker forvirrende når man ser på det i praksis. Hvis en skal bruke vertikalt og horisontalt må en i vertfall i tillegg si iforhold til hva.
En annen liten ting er at jeg ikke ville brukt bokstaven "a" for vinkelen siden den allerede er akselerasjonen, og de er jo ikke akkurat det samme.
Ellers ser det veldig fint og ordentlig ut
For det første har du skrevet om de horisontale og vertikale kreftene, dette ville jeg ikke gjort siden de egentlig ikke er det.
F.eks.
Gravitasjonskraften G virker vertikalt nedover mens normalkraften N og den dekomponerte delen av gravitasjonskraften virker i 90 graders vinkel fra skåplanet.
Det jeg ville gjort er å definert et en x-aske ned langs skrå planet og en y-aske vinkelrett opp fra skråplanet. Da kan du f.eks. snakke om kreftene lang x-aksen uten at det virker forvirrende når man ser på det i praksis. Hvis en skal bruke vertikalt og horisontalt må en i vertfall i tillegg si iforhold til hva.
En annen liten ting er at jeg ikke ville brukt bokstaven "a" for vinkelen siden den allerede er akselerasjonen, og de er jo ikke akkurat det samme.
Ellers ser det veldig fint og ordentlig ut

Slik oppgaven står vet jeg ikke hva som kan være feil, er det en del av en større oppgave eller?
I tilfellet det er det så kanskje de lurer på akselerasjonen nedover etter klossen snur? for den vil ikke være den samme som på vei oppover.
Da vil jo R virke oppover mens Gp virker nedover.
Men jeg ser ikke helt hva en skal bruke farten til her.
I tilfellet det er det så kanskje de lurer på akselerasjonen nedover etter klossen snur? for den vil ikke være den samme som på vei oppover.
Da vil jo R virke oppover mens Gp virker nedover.
Men jeg ser ikke helt hva en skal bruke farten til her.