Dobbelt integral - change of variable

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

I denne oppgaven er jeg egentlig med på nesten hele utregningen, men det er bare en liten del av fremgangsmåten jeg er litt usikker på (full løsning på oppgaven er i tekstboken).

Oppgaven lyder:

Finn [symbol:integral] [symbol:integral] ([tex]x^2+y^2[/tex])dA over området i første kvadrat innenfor kurvene [tex]y=0[/tex], [tex]y=x[/tex], [tex]xy=1[/tex] og [tex]x^2-y^2=1[/tex]

Her foreslås det at man bruker variablene [tex]u=x^2-y^2[/tex] og [tex]v=xy[/tex].

Videre står det at vi med denne transformasjonen får, i det nye koordinatsystemet, en firkant innenfor[tex]u=0[/tex], [tex]u=1[/tex] og [tex]v=0[/tex], [tex]v=1[/tex].

Resten av utregningen forstår jeg fullt ut. Det jeg imidlertid er litt usikker på er hvordan man her finner hvilke verdier [tex]u[/tex] er gyldig for i det nye koordinatsystemet.

Selvsagt ser jeg at ved å sette [tex]u=x^2-y^2[/tex] vil vi automatisk få [tex]u=1[/tex]. Men hvor får vi at [tex]u[/tex] er gyldig fra 0 til 1? Har jeg forstått det rett ved å ta utganspunkt i at vi i det opprinnelige koordinatsystemet også har en kurve [tex]x=y[/tex] som avgrenser området, og dersom vi kvadrerer begge sider her får vi:

[tex]x^2=y^2[/tex]

Som så gir oss:

[tex]x^2-y^2=0[/tex].

Dermed ser vi at [tex]u[/tex] er i intervallet [0, 1].

Kan noen vennligst bekrefte om dette er riktig resonnert? Det ville jeg satt stor pris på!
krje1980
Leibniz
Leibniz

Ingen som vet?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Hvis du ser på hvilke kurver integrasjonsområdet i uv-koordinatsystemet er begrenset av ser man at kurven [tex]y=0[/tex] svarer til [tex]v=0[/tex], [tex]y=x[/tex] svarer til [tex]u=0[/tex], [tex]xy=1[/tex] svarer til [tex]v=1[/tex] og [tex]x^2-y^2=1[/tex] svarer til [tex]u=1[/tex]
krje1980
Leibniz
Leibniz

Tusen takk! Da har jeg forstått det riktig :)
Post Reply