Finn ---->[tex]\vec{|a+b|}[/tex]
Har oppgitt at [tex]\vec{a}=\vec{b}=5[/tex]
Så har jeg prøvd meg fram
[tex]\vec{a^2}=25=\vec{b^2}[/tex]
[tex](\vec{a}+\vec{b})^2=75[/tex]
[tex](\vec{a}-\vec{b})^2=25[/tex]
Jeg har prøvd meg på
[tex]\vec{|a+b|}[/tex]=[tex]\sqrt{5^2+5^2}=\sqrt{50}[/tex]
Dette stemte ikke. hvorfor ikke? trodde det var [tex]\sqrt{a+b}[/tex]??
vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
Lengden av en vektor er gitt ved
[tex]|\vec{a}|\,=\,\sqrt{a^2}[/tex]
Altså må vi alltid huske å ta alt i annen
summen av vektor v + k, blir dermed
[tex]|\vec{v+k}|\,=\,\sqrt{\(v+k\)^2}[/tex]
osv. Så 75 er nok riktig
Tror vi trenger vinkelen mellom disse to vektorene og, skyt meg om dette er feil.
[tex]|\vec{a}|\,=\,\sqrt{a^2}[/tex]
Altså må vi alltid huske å ta alt i annen
summen av vektor v + k, blir dermed
[tex]|\vec{v+k}|\,=\,\sqrt{\(v+k\)^2}[/tex]
osv. Så 75 er nok riktig
Tror vi trenger vinkelen mellom disse to vektorene og, skyt meg om dette er feil.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
Hvorfor mener du at [tex](\vec{a} + \vec{b})^2 = 75[/tex]?
For å regne ut det så må du gange ut parentesen. Da får du [tex]\vec{a}^2 + 2 \cdot \vec{a} \cdot \vec{b} + \vec{b}^2[/tex]. For å regne ut skalarproduktet i midten trenger du vinkelen mellom vektorene.
For å regne ut det så må du gange ut parentesen. Da får du [tex]\vec{a}^2 + 2 \cdot \vec{a} \cdot \vec{b} + \vec{b}^2[/tex]. For å regne ut skalarproduktet i midten trenger du vinkelen mellom vektorene.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
De spør etter lengden av vektoren [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex] og lengden av vektoren [tex]\vec{a} - \vec{b}[/tex]. Det er riktig det du har gjort så langt, nå er det bare å ta kvadratroten, så har du disse lengdene.
-
- Euler
Nei, [tex]|\vec{v}| = \sqrt{\vec{v}^2}[/tex]
Du har regnet ut [tex](\vec{a} + \vec{b})^2[/tex], og funnet ut at det var 75. så tar du kvadratroten av denne har du fått lengden [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex].
Du har regnet ut [tex](\vec{a} + \vec{b})^2[/tex], og funnet ut at det var 75. så tar du kvadratroten av denne har du fått lengden [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex].
-
- Euler
Ja, ser ut som en skrivefeil da. For [tex]\sqrt{75} = \sqrt{25 \cdot 3} = 5 \sqrt 3[/tex]. Ser ut som de har tatt kvadratroten over feil tall.
-
- Euler
Hint: bruk definisjonen av skalarprodukt: [tex]\vec{u} \cdot \vec{v} = |\vec{u}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos v[/tex]. Snu denne så du får et uttrykk for cos v, så ser du kanskje hva du kan gjøre videre?
-
- Euler
Det stemmer 
Geometrisk ser du kanskje at [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex] er sidekantene i en rombe, og da har du vel sett/vist tidligere i en oppgave at [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex] er den ene diagonalen og [tex]\vec{a} - \vec{b}[/tex] er den andre, og disse står alltid vinkelrett på hverandre.

Geometrisk ser du kanskje at [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex] er sidekantene i en rombe, og da har du vel sett/vist tidligere i en oppgave at [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex] er den ene diagonalen og [tex]\vec{a} - \vec{b}[/tex] er den andre, og disse står alltid vinkelrett på hverandre.