(1) http://bildr.no/view/751958
(2) http://bildr.no/view/751971
oh god, hjelp meg a (fysikk 2)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\phi =B \pi r^2 cos \omega t \\E = -\frac{\Phi}{dt} = B \pi r^2\omega cos \omega t [/tex]
Med tallverdier blir Emax = [symbol:pi] som i fasiten.
[tex]\Phi = BAcos( \varphi-\varphi_0 )\\ E = -n\frac{d\Phi}{dt} = -nAB\frac{cos(\varphi-\varphi_0 )}{dt} = nAB sin(\varphi -\varphi_0 )\frac{d\varphi}{dt} \\ E_m = \frac{nBA}{T} \int_0^T sin(\varphi-\varphi_0 )\frac{d\varphi}{dt} \, \mathrm{d}t = \frac{nBA}{T} \int_{\frac{\pi}{2}} ^\pi sin(\varphi -\varphi_0 ) \, \mathrm{d}\varphi = \frac{nBA}{T}( sin \varphi_0 - cos \varphi_0)[/tex]
Når du setter inn tallverdier blir svaret 7,47mV som nok stemmer med fasiten.
Jeg tegnet ingen figur og resultatet ble litt inkonsekvens i vinkeldefinisjonene og muligheter for fortegnsfeil.
"fi[sub]0[/sub]" er 70[sup]o[/sup].
Det andre resultate skulle komme ved å integrere fra [symbol:pi] /2 til - [symbol:pi] . Da fårvi :
[tex] -\frac{nBA}{T}( sin \varphi_0 + cos \varphi_0)[/tex]
Det gir -16,02mV Det bør være riktig med negativt fortegn her. Når dreieretningen endres, endres retningen på den induserte spenningen, og gjennomsnittsverdier bør regnes med fortegn.
Etter min mening er dette siste en relativt vanskelig oppgave på dette nivået.
Med tallverdier blir Emax = [symbol:pi] som i fasiten.
[tex]\Phi = BAcos( \varphi-\varphi_0 )\\ E = -n\frac{d\Phi}{dt} = -nAB\frac{cos(\varphi-\varphi_0 )}{dt} = nAB sin(\varphi -\varphi_0 )\frac{d\varphi}{dt} \\ E_m = \frac{nBA}{T} \int_0^T sin(\varphi-\varphi_0 )\frac{d\varphi}{dt} \, \mathrm{d}t = \frac{nBA}{T} \int_{\frac{\pi}{2}} ^\pi sin(\varphi -\varphi_0 ) \, \mathrm{d}\varphi = \frac{nBA}{T}( sin \varphi_0 - cos \varphi_0)[/tex]
Når du setter inn tallverdier blir svaret 7,47mV som nok stemmer med fasiten.
Jeg tegnet ingen figur og resultatet ble litt inkonsekvens i vinkeldefinisjonene og muligheter for fortegnsfeil.
"fi[sub]0[/sub]" er 70[sup]o[/sup].
Det andre resultate skulle komme ved å integrere fra [symbol:pi] /2 til - [symbol:pi] . Da fårvi :
[tex] -\frac{nBA}{T}( sin \varphi_0 + cos \varphi_0)[/tex]
Det gir -16,02mV Det bør være riktig med negativt fortegn her. Når dreieretningen endres, endres retningen på den induserte spenningen, og gjennomsnittsverdier bør regnes med fortegn.
Etter min mening er dette siste en relativt vanskelig oppgave på dette nivået.