Hei alle sammen!
Jeg har muntlig tentamen i matematikk på tirsdag. Temaet mitt er skoleball. Oppgaven er at jeg må lage en presentasjon knyttet til planleggingen og gjennomføringen av arrangementet. I presentasjonen skal jeg trekke inn ulike matematikk emner. De emnene jeg må ha med er: Økonomi
Budsjett
Sannsynlighet, kombinatorikk
Areal, volum
Geometri
Prosent/brøk
Jeg har laget budsjett. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal lage oppgave når det gjelder de andre emnene.
Jeg setter stor pris på om dere hjelper meg.
Tusen takk på forhånd..
Muntlig tentamen!!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kombinatorikk kan du fint få presset inn i sammenheng med sitteplasser.
Sannsynlig får du med om du bestemmer at single elever skal trekke hvem de skal være i par med.
Arealet du får til dansegulvet er avhengig av hvordan du organiserer bordene (geometri).
Prosent kan du ha hvor som helst, egentlig. Hvor stor andel av budsjettet brukes på en gitt ting, eller hvor mye av gulvet som går med til bordene.
Nå vet jeg ikke hvor glad læreren din blir om du drar inn volumprosent alkohol i pønsjen, men du kan sikkert lage en oppgave rundt oksygennivået i rommet som brukes opp etterhvert som kvelden går.
Sannsynlig får du med om du bestemmer at single elever skal trekke hvem de skal være i par med.
Arealet du får til dansegulvet er avhengig av hvordan du organiserer bordene (geometri).
Prosent kan du ha hvor som helst, egentlig. Hvor stor andel av budsjettet brukes på en gitt ting, eller hvor mye av gulvet som går med til bordene.
Nå vet jeg ikke hvor glad læreren din blir om du drar inn volumprosent alkohol i pønsjen, men du kan sikkert lage en oppgave rundt oksygennivået i rommet som brukes opp etterhvert som kvelden går.
-
- Fibonacci
Takk for at du svarte.2357 wrote:Kombinatorikk kan du fint få presset inn i sammenheng med sitteplasser.
Hvordan blir oppgaven det med sannsynlighet og det med oksygennivået?
Det kommer helt an på hvordan du utformer trekningen. Si at du er tradisjonell, slik at du parer opp jenter og gutter så langt det lar seg gjøre, kan du regne ut sannsynligheten for at person A kommer sammen med person B gitt at han er den første gutten de trekker ut jente til og hva sannsynligheten blir om n gutter får jenter før ham. Hvis du er mindre tradisjonell, kan du si at hvem som helst kan pares sammen, deretter regne på sannsynligheten for at du får x antall homopar.
Si at ballrommet har en litt uvanlig form (en kube imponerer ikke riktig). Du starter med å regne ut volumet av det. Dernest sier du hva oksygennivået er, hvor mye hver elev forbruker per tidsenhet og hvor lavt nivået kan gå før det er for lavt. Da kan du regne ut hvor lenge ballet kan holde på med lukkede vinduer og dører/hvis elevene bruker mer enn det som kommer inn gjennom åpningene, regner du ut hvor lenge ballet kan vare.
Om dette var en dårlig oppgave, som jeg i grunn synes selv, kan du se på drikken. Som hvor mye drikke hver person kan få, hvor mye det er plass i hvert glass osv.
Si at ballrommet har en litt uvanlig form (en kube imponerer ikke riktig). Du starter med å regne ut volumet av det. Dernest sier du hva oksygennivået er, hvor mye hver elev forbruker per tidsenhet og hvor lavt nivået kan gå før det er for lavt. Da kan du regne ut hvor lenge ballet kan holde på med lukkede vinduer og dører/hvis elevene bruker mer enn det som kommer inn gjennom åpningene, regner du ut hvor lenge ballet kan vare.
Om dette var en dårlig oppgave, som jeg i grunn synes selv, kan du se på drikken. Som hvor mye drikke hver person kan få, hvor mye det er plass i hvert glass osv.