Muntlig tentamen i matematikk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hanom
Fibonacci
Fibonacci

Hei jeg går i 10 klasse og har kommet i muntlig matematikk tema: Idrett og emner sannsynlighet, kombinasjoner og målinger jeg må skrive tekstoppgaver og jeg setter pris på om noen kan hjelpe meg.

PS. Før tirsdagen.
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Hvor langt har du selv kommet? Har du noen tanker på hva du kan gjøre?

:)
hanom
Fibonacci
Fibonacci

ja jeg har begynt å skrive noen sannsynlighets oppgaver mn er litt usikker på om de er riktige :S
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Du kan jo tenke litt i lag oppdelinger?

f.eks, Lisleby stiller med 5 mennesker i stafett, ut antall kombinasjoner disse kan løpe etterhverandre?

Du kan jo si at det viser seg at elever i gjennomsnitt bommer på mål i 3 av 10 kast. Hva er sannsynligheten til at en tilfeldig valgt elev bommer 1 og 2 ganger etterhverandre?

I kulekast så får du høre at de har glemt å måle opp banen, Men en elev kaster en ball på 1kg i 24 km/t rett fram(ballen var i luften i 4 sekunder). Hvor langt kom ballen?

Den siste vet jeg ikke om dere har lært. Det går også innunder fysikk, men er god matematikk :)

Søk litt rundt hvis dette ikke var greit. Finnes mange like inlegg her på forumet :)
Post Reply