Hvis dere eksempel skal studere kalkulus 3.utgave utgitt av tom lindstrøm, kommer dere til å ha vilje til å løse absolutt alle oppgaver i boka?
Eller gjør dere bare 5-6 oppgaver av de 20 for hver seksjon også hopper dere over til neste seksjon?
Hvordan studerer dere?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Ultimate Mathematics
http://www.youtube.com/watch?v=Qjtetxrvu18
http://www.youtube.com/watch?v=Qjtetxrvu18
I de mattefagene jeg har tatt så langt (Fra forskjellige steder) har man fått ukentlige oppgaver å gjøre. Dette er å anse som et absolutt minimum. Men, klart, om noe er ekstremt lett, så kan det være fornuftig å droppe enkle oppgaver til fordel for litt tyngre oppgaver som man sliter med.
Jeg har vel pleid å jobbe igjennom ukeoppgaver hver uke, også mot slutten av semesteret repetere ved å gjøre ganske mange oppgaver fra hvert kapittel også eksamensoppgaver til slutt.
Jeg har vel pleid å jobbe igjennom ukeoppgaver hver uke, også mot slutten av semesteret repetere ved å gjøre ganske mange oppgaver fra hvert kapittel også eksamensoppgaver til slutt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Det er viktig å lære seg teknikkene i Kalkulus, så gjør mange "rutine"-oppgaver - helt til du føler det sitter.
Om du leser boken på egen hånd er det en god idé å titte på noen av MAT1100-kurssidene på www.uio.no. Der står det hvilke ukeoppgaver som har blitt tidligere, og disse er ofte gode.
Se også gjerne på tidligere eksamensoppgaver.
Om du leser boken på egen hånd er det en god idé å titte på noen av MAT1100-kurssidene på www.uio.no. Der står det hvilke ukeoppgaver som har blitt tidligere, og disse er ofte gode.
Se også gjerne på tidligere eksamensoppgaver.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
I hodet mitt skiller jeg litt mellom 'regnestoff' og 'forståelsesstoff'. Det er viktig å forstå for eksempel hva det egentlig vil si at en funksjon er integrerbar, og dette lærer hvertfall jeg gjerne bedre av å lese ordentlig igjennom kapittelet om integrasjon mange ganger enn av å gjøre mange oppgaver om det - det går på en måte mer på forståelse enn på regneferdighet.
Samtidig er det selvfølgelig også viktig å vite noe sånt som for eksempel hvordan en regner ut den deriverte av en gitt funksjon, men dette lærer enn gjerne bedre av å gjøre mange oppgaver til det sitter enn av å lese gjennom boka. Akkurat hvordan jeg lærer meg ett eller annet kommer på en måte litt an på hvilken av disse to typene stoff det er snakk om. Vil jeg lære regnestoff gjør jeg gjerne alle regneoppgavene i det kapittelet for å få teknikken til å sitte, men vil jeg lære forståelsesstoff er det kanskje like greit å bare lese de aktuelle seksjonene mange ganger og heller droppe regneoppgavene og heller gjøre 'bevisoppgavene'.
Samtidig er det selvfølgelig også viktig å vite noe sånt som for eksempel hvordan en regner ut den deriverte av en gitt funksjon, men dette lærer enn gjerne bedre av å gjøre mange oppgaver til det sitter enn av å lese gjennom boka. Akkurat hvordan jeg lærer meg ett eller annet kommer på en måte litt an på hvilken av disse to typene stoff det er snakk om. Vil jeg lære regnestoff gjør jeg gjerne alle regneoppgavene i det kapittelet for å få teknikken til å sitte, men vil jeg lære forståelsesstoff er det kanskje like greit å bare lese de aktuelle seksjonene mange ganger og heller droppe regneoppgavene og heller gjøre 'bevisoppgavene'.
Jeg leser gjennom oppgavene. Om jeg ser en oppgave hvor løsningen ikke er opplagt, gjør jeg den. Jeg prøver å gjøre de vanskeligste oppgavene først, og så heller gå tilbake til enklere om det er en spesifikk del av den jeg ikke forsto.
Men dette gjør jeg bare av og til. Til nå har jeg nesten bare gjort obligatoriske innleveringen, men midtsemesterprøven gikk bra, så satser på at eksamenspugging vil hjelpe med den repetisjonen jeg mangler.
I Cappelens Sinus-bøker gjorde jeg nesten bare c) og d)-oppgavene om du skjønner, fordi den siste er den vanskeligste. På den måten brukte jeg mer tid på forståelse enn regning, og kom gjennom boken mye raskere.
Men dette gjør jeg bare av og til. Til nå har jeg nesten bare gjort obligatoriske innleveringen, men midtsemesterprøven gikk bra, så satser på at eksamenspugging vil hjelpe med den repetisjonen jeg mangler.
I Cappelens Sinus-bøker gjorde jeg nesten bare c) og d)-oppgavene om du skjønner, fordi den siste er den vanskeligste. På den måten brukte jeg mer tid på forståelse enn regning, og kom gjennom boken mye raskere.
http://projecteuler.net/ | fysmat