Her er oppgaven. Lurer på oppgave 3c). Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan man kan finne antall interferensmaksimum innenfor diffraksjonsminimummet. Og for forskjell mellom interferens og diffraksjon har jeg skjønt at diffraksjon er interferens mellom flere enn to bølger. I 3c tenker jeg at diffraksjonen er for stråler som interferer i hver sin spalte mens interferens er imellom summen av stråler fra de to spaltene. Jeg tenker at en sum av stråler må reise flere ganger lengre enn sin bølgelengde for å interfere med stråler på den andre espalten og at man i oppgaven skal finne antall ganger hvor det er interferens mellom stråler fra de to forskjellige spaltene.
De bruker første diffraksjonsminimum og hvis diffraksjon er innenfor en enkel spalte er den gitt ved
[tex]\fra{a}{2}sinx=\frac{m}{2} \lambda [/tex]
Er dette det de mener med diffraksjonsminimum eller er jeg på feil vei?
Her er oppgave og fasit:
Oppgave 3c her) https://acrobat.com/app.html#d=qdNYqu8xjZW4ohRJwhGdBg
fasit: https://acrobat.com/app.html#d=lYEKYelUDweQfadaLD94qA
matteregel for interferens og diffraksjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er to ulike fysiske fenomener som virker:
Diffraksjon handler om hvordan en bølge blir bøyd når den går gjennom en liten spalte. Du får en intensitetsfordeling med minima gitt ved [tex]a sin(\theta)=m\lambda[/tex].
Interferens handler grovt sagt om hvordan to bølger virker sammen, dvs, hvordan de f.eks. kan forsterke hverandre der bølgetoppene sammenfaller etc.
Diffraksjon handler om hvordan en bølge blir bøyd når den går gjennom en liten spalte. Du får en intensitetsfordeling med minima gitt ved [tex]a sin(\theta)=m\lambda[/tex].
Interferens handler grovt sagt om hvordan to bølger virker sammen, dvs, hvordan de f.eks. kan forsterke hverandre der bølgetoppene sammenfaller etc.
Ok, kjekt å vite en litt mer spesifisert forskjell. Men er det slik at interferensmaksimum oppstår på området som står parallelt med d imellom spaltene fordi at hvis strålene fra den ene spalten skal interferere med de andre strålene må de gå over en diagonal som gir d på veggen i sideveis forlytning for at det skal oppstå total destruktiv interferens overalt?
ærbødigst Gill