Ok, føler jeg overposter litt nå, men... Beklager isåfall!!!
Virker bare som det er en del av dere her inne som jobber i videregående skole, så tenkte at kanskje noen av dere visste...?
Jeg tenker på å melde meg opp i matematikk X (privatist). Saken er bare den at jeg ikke finner NOE informasjon om hva slags ekamensform det er. Ligger ingen tidligere eksamensoppgaver ute; betyr det at det er muntlig eksamen?? Eller er det ikke mulig å ta dette som privatist? Vurderer å ta dette faget fordi jeg da slipper å ta ett femtimersfag, og tenker at i og med at det er matte og fysikk jeg i utgangspunktet fordyper meg i, vil det være greiere å ta matte X fremfor f.eks. Kjemi1.
Matematikk X
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Se her.lindakatt wrote: Jeg tenker på å melde meg opp i matematikk X (privatist). Saken er bare den at jeg ikke finner NOE informasjon om hva slags ekamensform det er. Ligger ingen tidligere eksamensoppgaver ute; betyr det at det er muntlig eksamen?? Eller er det ikke mulig å ta dette som privatist?
Siden eksamensformen er muntlig er oppgaven laget lokalt, dvs at sensor/sensorene selv lager oppgavesettene. Derfor ligger de heller ikke ute på nettet eller er "offentlige" på noen måte.
Last edited by ettam on 02/12-2010 21:42, edited 1 time in total.
Takker!ettam wrote:Se her.lindakatt wrote: Jeg tenker på å melde meg opp i matematikk X (privatist). Saken er bare den at jeg ikke finner NOE informasjon om hva slags ekamensform det er. Ligger ingen tidligere eksamensoppgaver ute; betyr det at det er muntlig eksamen?? Eller er det ikke mulig å ta dette som privatist?

Matte muntlig??? Jaja. Hvorfor ikke!

Har du tatt det? Er det overkommelig å lese på det på egenhånd?Oddis88 wrote:Må bare legge til det at matematikk x er kjempemorsomt. Og jeg råder alle til å ta detEksamen her er så fantastisk mye enklere fordi som liker muntlig. Men er en del prinsipper å lære selvfølgelig. Lykke til!
Jeg hadde matte x i fjor. Klassen fikk opp et parti på syv stykker. Som ettam skriver, lages oppgavene lokalt. Fordi regelen er at oppgaven skal dekke 1/2 til 2/3 av pensummet, og x har tre hovedområder, gjorde læreren vår det så enkelt at vi fikk trekke to områder.
Vi skulle holde et foredrag på ti minutter om noe fra det ene hovedområdet, dernest ha en samtale der sensor og læreren kunne stille spørsmål fra det andre hovedområdet, samt det du nettopp hadde holdt foredrag i.
Vi skulle holde et foredrag på ti minutter om noe fra det ene hovedområdet, dernest ha en samtale der sensor og læreren kunne stille spørsmål fra det andre hovedområdet, samt det du nettopp hadde holdt foredrag i.
Jeg hadde privatisteksamen i faget før sommerferien i år. Det er som mange allerede har sagt en muntlig eksamen. Jeg fikk trekke en oppgave, og fikk først jobbe med den i tjue minutter eller noe. Jeg trakk en tallteorioppgave, og husker den ikke eksakt, men bare at det første trinnet var å bruke den euklidske algoritme til å finne en største felles divisor og deretter løse en diofantisk likning, og til slutt å bevise delelighetstesten for 11.
Når jeg så kom inn skulle jeg presentere disse løsningene, og fikk ingen spørsmål jeg kan huske rundt dette. Så fikk jeg to nye, uforberedte oppgaver - mener å huske at den ene handlet om komplekse tall og om å finne noen m-te røtter av ett eller annet komplekst tall, og den andre om å utifra definisjonene jeg fikk oppgitt for sinus og cosinus for komplekse tall vise en eller annen summasjonsformel. De eneste spørsmålene jeg kan huske å ha fått var noen rundt historien til komplekse tall.
Når jeg så kom inn skulle jeg presentere disse løsningene, og fikk ingen spørsmål jeg kan huske rundt dette. Så fikk jeg to nye, uforberedte oppgaver - mener å huske at den ene handlet om komplekse tall og om å finne noen m-te røtter av ett eller annet komplekst tall, og den andre om å utifra definisjonene jeg fikk oppgitt for sinus og cosinus for komplekse tall vise en eller annen summasjonsformel. De eneste spørsmålene jeg kan huske å ha fått var noen rundt historien til komplekse tall.