Et plan [symbol:diff] er parallell med planet [symbol:pi] gitt ved ligningen 2x+y+2z-7=0. Planet [symbol:diff] tangerer ei kule [symbol:tom] gitt ved ligningen (x+4)^2 + y^2 + z^2 =25 i et annet punkt en punkt Q=((-2/3) , (5/3) , (10/3)). Bestem koordinatene for dette punktet.
Hvordan gjør jeg dette?
Vektorer R2
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Hva er oppgitt om punktet Q? Er det tangeringspunktet mellom planet [tex]\pi[/tex] og kula? I såfall bør du tegne en figur og se litt på hvor dette planet [tex]\delta[/tex] må ligge. Hvilken avstand må det være mellom dette planets tangeringspunkt med kula P og det andre planets tangeringspunkt Q?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jeg har scannet hele oppgaven, og det er å finne på denne linken. Det er snakk om oppgave 6 d).
HK - Student ved UiT. ProGass
-
- Euler
Ok, da vil det jeg skreiv over gjelde. Hvis du tegner opp en figur vil det nok hjelpe mye.
-
- Euler
Ligger det punktet på kula?
-
- Euler
Hvis du mener normalvektor nå, så er du inne på noe! (Et plan har ikke én retningsvektor, man må minst ha to ikke-parallelle vektorer som er parallelle med planet for å kunne beskrive det.) Hvis du ser på vektoren fra sentrum i kula og ut til Q, ser du da at det andre punktet P må ligge i stikk motsatt retning, på motsatt side av kula?