Hei! Jeg sliter med to oppgaver. Her er de:
1. Are betalte 25,50kr for 3,6hg salami. Elin kjøpte samme type salami i en annen butikk, der salamien kostet 88kr/hg. Hvor mange prosent dyrere var Elins salami?
2. Prisen på en vare øker med 25% Forklar hvorfor vi ikke kommer tilbake til den gamle samle prisen dersom vi trekker fra 25% av den nye prisen.
Prosent
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
P: prisvanazn wrote:Hei! Jeg sliter med to oppgaver. Her er de:
2. Prisen på en vare øker med 25% Forklar hvorfor vi ikke kommer tilbake til den gamle samle prisen dersom vi trekker fra 25% av den nye prisen.
[tex]P*(1+0,25)*(1-0,25)=P*1,25*0,75 = 0,9375*P\neq P[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Er du sikker på at salamien kostet 25.50 kr for 3.6 hg eller var det 250,0 kr ? 
Med 25.50 blir det iallefall et bra tilbud!
Elin må betale 88 kr per hg, altså 88 kr/hg * 3.6 hg = 316.8 kr.
Om du tenker på den andre posten din, kan du nå finne ut hvor mye dyrere dette er i prosent?

Med 25.50 blir det iallefall et bra tilbud!
Elin må betale 88 kr per hg, altså 88 kr/hg * 3.6 hg = 316.8 kr.
Om du tenker på den andre posten din, kan du nå finne ut hvor mye dyrere dette er i prosent?
Det er nok noe muffens her når forskjellene er så store! Muligens det var 8.8 kroner istedet for 88 da?
Uansett, det du fant når du fikk 8% var hvor stor del den billigste prisen var i forhold til den dyreste.
Oppgaven spør etter hvor mye dyrere Elin sin salami var, da må du tenke på forskjellen mellom prisene (hvor mye dyrere det var).
Uansett, det du fant når du fikk 8% var hvor stor del den billigste prisen var i forhold til den dyreste.
Oppgaven spør etter hvor mye dyrere Elin sin salami var, da må du tenke på forskjellen mellom prisene (hvor mye dyrere det var).
[tex] \frac{291.3}{25.5}\cdot 100 = 1142.4[/tex]%
Da ser du kanskje hvorfor jeg tror oppgaven er feil? :)
Når det gjelder oppgave 2) kan jeg prøve å forklare litt:
Først er det viktig at du forstår at det å øke noe med 25% er det samme som å gange med 1.25. Altså 1 utgjør 100%, 1.25 utgjør 25% mer enn det du har, gange med 0.75 ugjør 25% mindre enn det du har.
Hvis du har en pris, [tex]P[/tex], og øker den med 25% får du:
[tex] P_1 = P\cdot 1.25[/tex] der [tex] P_1[/tex] symboliserer den nye prisen etter økning.
Hvis du nå vil trekke fra 25% får du
[tex] P_2 = P_1\cdot 0.75[/tex]
Nå ser du kanskje at [tex]P_2[/tex] ikke er lik den opprinnelige prisen [tex]P[/tex]?
Dette er det samme som Janhaa har skrevet, altså får du [tex]P_2 = 0.9375P[/tex].
Da ser du kanskje hvorfor jeg tror oppgaven er feil? :)
Når det gjelder oppgave 2) kan jeg prøve å forklare litt:
Først er det viktig at du forstår at det å øke noe med 25% er det samme som å gange med 1.25. Altså 1 utgjør 100%, 1.25 utgjør 25% mer enn det du har, gange med 0.75 ugjør 25% mindre enn det du har.
Hvis du har en pris, [tex]P[/tex], og øker den med 25% får du:
[tex] P_1 = P\cdot 1.25[/tex] der [tex] P_1[/tex] symboliserer den nye prisen etter økning.
Hvis du nå vil trekke fra 25% får du
[tex] P_2 = P_1\cdot 0.75[/tex]
Nå ser du kanskje at [tex]P_2[/tex] ikke er lik den opprinnelige prisen [tex]P[/tex]?
Dette er det samme som Janhaa har skrevet, altså får du [tex]P_2 = 0.9375P[/tex].