Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Oppg. 1: Det kan være lurt å skrive om hver faktor til en potens med 5 som grunntall. Da må du bruke regelen [tex][tex][/tex]\sqrt{a^c} = a^{\frac{c}{b}}[/tex], og videre reglene for ganging og deling med potenser. De regner jeg med du kjenner til?
Oppg. 2: Trekantene er ikke rettvinklet, så du kommer ikke så langt med slike metoder da.
Men se på trekant CDB. Er denne formlik med noen av de andre trekantene? Kan du bruke dette til å finne den ukjente siden DC?
Det er nesten riktig, men ser ut som du har gjort en liten regnefeil i telleren der. Husk på at [tex]25^{\frac{1}{4}} = (5^2)^{\frac{1}{4}} = 5^{\frac{2}{4}} = 5^{\frac{1}{2}[/tex]. Når du har et slikt produkt av potenser med samme grunntall, som du har i telleren her, legger du sammen eksponentene: [tex]5^{\frac{1}{2} + \frac{1}{3} + \frac{1}{2}} = 5^{\frac{3}{6} + \frac{2}{6} + \frac{3}{6}} = 5^{\frac{8}{6}} = 5^{\frac{4}{3}}[/tex]
Siste del klarer du sikkert selv. Da må du bruke regelen for brøker med potenser med samme grunntall: [tex]\frac{a^b}{a^c} = a^{b - c}[/tex].
Oppg. 2: Du har at trekant CDB er formlik med trekant ACB. Du kjenner alle sidene i trekant ACB, og du kjenner én av sidene i trekant CDB. Det betyr at du kan finne størrelsesforholdet mellom de to trekantene, og deretter bør det gå greit å finne CD.
Ah, da klarte jeg den første oppgaven, tusen takk!
På den andre oppgaven:
Fikk skrevet opp begge trekantene, og delte AB på BC og fikk 1,3125.
Deretter tok jeg BC (9,6) og delte på 1,3125. Fikk da ut at x som var linjen DC er 7,3cm.
Nei, ikke helt, men det ser ut som du er inne på riktig tankegang!
Du har altså funnet at AB er 1.3125 ganger større enn den tilsvarende siden BC i trekant ABD. Er du enig i at da må AC være 1.3125 ganger større enn CD? Du har altså bare delt feil tall på 1.3125.
Når det gjelder oppgave c): Husk på at vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader. Du kjenner vinkel A, du kjenner vinkel ACD -- og husk at vinkel DCB er lik vinkel A. Da kan du finne hva vinkel C er, og da er det ikke så mye som skal til for å finne vinkel B. Når du har funnet den vinkelen ser du kanskje hvordan du kan gå frem for å finne vinkel CDB.