hjelp

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

Hei.
Trenger hjelp til tre oppgaver:
1. 5(2x-3)=4(x+1)

2. 3x+3=5x-8(7x-7)

3. 25 -10(x-5)+2X=6(2X+10)+x
Captain Salmon
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 15/01-2011 13:30

Jeg viser 1'ern så enkelt som jeg kan, og så tar du resten, deal?


[tex]\begin{array}{rcl]}1.&5(2x-3)&=&4(x+1) \\ 2.&5 \cdot 2x - 5 \cdot 3&=&4 \cdot x + 4 \cdot 1 \\ 3.& 10x-15&=&4x+4 \\ 4.& 10x-4x-15&=&4x-4x+4 \\ 5.& 6x-15&=&4 \\ 6.& 6x-15+15&=&4+15 \\ 7.& 6x&=&19\\ 8.& \frac{6x}{6} &=& \frac{19}{6}\\ 9.& x &=& \frac{19}{6} \approx 3,17\end{array}[/tex]

Tankegang/Fremgangsmåte
1. Startuttrykk
2. Ganger ut parantesene. Tallet utenfor parantesen ganges med hvert ledd(tall) inni.
3. Trekker sammen hvert ledd i linje 2.
4. Trekker fra 4x på begge sider for å få 0x + 4 (eller 4) på høyre side.
Det vanlige er å bare skrive linje 3 og 5, men jeg tok med denne for å vise hva som egentlig gjøres.
5. Trekker sammen hvert ledd i linje 4.
6. Legger til 15 på begge sider for å få 6x + 0 (eller 6x) på venstre side.
Samme tankegang som i linje 4.
7. Trekker sammen hvert ledd i linje 6.
8. Deler hver side på 6 for å 1x (eller x) på venstre side.
Samme tankegang som i linje 4 og 6.
9. Trekker sammen hvert ledd i linje 8 og runder av.


Husk videre at [tex]-(3x+3)[/tex] betyr [tex]-1 \cdot (3x+3) = -1 \cdot 3x - 1 \cdot 3 = -3x-3[/tex]. Derfor sier de at du "bytter fortegn" når du ganger ut en parantes med - foran.

Håper det hjelper med de andre to oppgavene!
Post Reply