Hei
Vi har om geometri og måling. læreren hadde forklart litt og de 3 demensjonale figurene: sylinder, kjegle, pyramide og rettvinklet prismet. så kom spørsmålet " hvilken konstruksjon er sterkest?"
Det er altså det jeg lurer på hvilken figur er stærkest av de fire figurene?
P.S. kanskje det har noe samenheng med at gassbeholdere (nesten) alltid er sylinderformede?
Hilsen dag e
Hvilken konstruksjon er sterkest?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Dette er vel mer et fysikk-spørsmål.
Hva du mener med sterkest er ikke helt klart: mener du sterkest i betydningen tåler mest vekt *oppå* eller tåler mest trykk fra *innsiden*? Det er antakelig forskjell på de to spørsmålene.
Når det gjelder sylinderen, tror jeg nok denne brukes som form ofte fordi den tar liten plass. Det er ikke like lett å stable sfærer eller kjegler, f.eks.
Hva du mener med sterkest er ikke helt klart: mener du sterkest i betydningen tåler mest vekt *oppå* eller tåler mest trykk fra *innsiden*? Det er antakelig forskjell på de to spørsmålene.
Når det gjelder sylinderen, tror jeg nok denne brukes som form ofte fordi den tar liten plass. Det er ikke like lett å stable sfærer eller kjegler, f.eks.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)