Hei,
Dette er en oppgave hentet fra en av de første sidene i oppgaveboka til Faktor 1.
Etter å ha prøvd meg frem flere ganger, har jeg kommet frem til fasitsvaret. Men det er en ting jeg ikke helt skjønner likevel..
Her er oppgaven, og hvordan jeg løste den:
En bil bruker 42 liter bensin på 55 mil.
Hvor mye koster 1 liter bensin når bensinen for 74 mil koster 460kr?
Vi regner med det samme bensinsforbruket.
Fasit sier svaret skal være 8,14kr.
42 liter : 55 mil = 0,763 liter pr mil
74 mil x 0,763 = 56.50 antall liter
460kr : 56.50 = 8,14 kr
Først endte jeg opp med feil svar, fordi jeg rundet ned 0,763 til 0,76. Da blir det endelige svaret 8,17
Hvordan kan jeg vite at jeg må ta med tre desimaler på liter pr mil her?
Desimaltalloppgave fra Faktor 1, oppgavebok
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
For å få et helt nøyaktig svar, må du ta med hele tallet, altså alle desimalene. Jeg pleier som oftest å bruke to desimaler på tall med uendelig mange desimaler, men hvis du ser at det er akkurat tre desimaler, kan det være lurt å ta med alle tre. Men det er aldri nødvendig å bruke mer enn tre desimaler med mindre det er oppgitt noe annet i oppgaven.
Husk at du kan bruke [symbol:tilnaermet] tegnet hvis du har et omtrentlig svar. Ellers er brøk det sikreste å bruke hvis du vil unngå desimaler.
Husk at du kan bruke [symbol:tilnaermet] tegnet hvis du har et omtrentlig svar. Ellers er brøk det sikreste å bruke hvis du vil unngå desimaler.

Takk for svar.
Så hadde dette vært på en prøve, så ville jeg ikke fått feil hadde jeg svart 8,17 fordi jeg hadde rundet ned alle tallene til to desimaler?
Var bare det jeg syntes var litt merkelig, at løsningen i fasit krevde at akkurat liter pr mil måtte være med tre desimaler. Jeg pleier også alltid å runde ned til to desimaler, så fremst ikke annet blir nevnt i oppgaven.
Kan også nevnes at alle andre oppgaver jeg har regnet i faktor 1, så får man fasitsvaret når man regner med to desimaler. Derfor ble jeg usikker når denne skilte seg ut.
Så hadde dette vært på en prøve, så ville jeg ikke fått feil hadde jeg svart 8,17 fordi jeg hadde rundet ned alle tallene til to desimaler?
Var bare det jeg syntes var litt merkelig, at løsningen i fasit krevde at akkurat liter pr mil måtte være med tre desimaler. Jeg pleier også alltid å runde ned til to desimaler, så fremst ikke annet blir nevnt i oppgaven.
Kan også nevnes at alle andre oppgaver jeg har regnet i faktor 1, så får man fasitsvaret når man regner med to desimaler. Derfor ble jeg usikker når denne skilte seg ut.