Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
På en skole er 40% av elevene gutter. Sannsynligheten for at den tilfeldig valgt elev er en gutt som har hatt kyssesyke er 1/30 , mens det for jentene er 1/25.
Finn sannsynligheten for at:
a) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant guttene.
b) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant jentene.
c) En tilfeldig valgt elev IKKE har hatt kyssesyken.
bjarten90 wrote:1)
På en skole er 40% av elevene gutter. Sannsynligheten for at den tilfeldig valgt elev er en gutt som har hatt kyssesyke er 1/30 , mens det for jentene er 1/25.
Finn sannsynligheten for at:
a) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant guttene.
b) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant jentene.
c) En tilfeldig valgt elev IKKE har hatt kyssesyken.
Setter stor pris på svar
a) blir vel:
[tex]P=(2/5)*(1/30)[/tex]
===========
b)
[tex]P=(3/5)*(1/25)[/tex]
===========
c)
[tex]P=(2/5)*(29/30)\,+\,(3/5)*(24/25)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
bjarten90 wrote:1)
På en skole er 40% av elevene gutter. Sannsynligheten for at den tilfeldig valgt elev er en gutt som har hatt kyssesyke er 1/30 , mens det for jentene er 1/25.
Finn sannsynligheten for at:
a) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant guttene.
b) Vi trekker en elev som har hatt kyssesyken blant jentene.
c) En tilfeldig valgt elev IKKE har hatt kyssesyken.
Setter stor pris på svar
a) blir vel:
[tex]P=(2/5)*(1/30)[/tex]
===========
b)
[tex]P=(3/5)*(1/25)[/tex]
===========
c)
[tex]P=(2/5)*(29/30)\,+\,(3/5)*(24/25)[/tex]
Hvordan definerer du hendingene da?
Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev er en gutt som har hatt kyssesyke er 1/30
Definerer du det som:
P(Eleven er gutt "snitt" Eleven har hatt kyssesyken)