Bestemt integral av en funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Hei. Jeg har forsøkt å finne det bestemte integralet her ved å først finne det ubestemte, men klarte ikke å finne det, noen tips?

Bilde
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Du kan bare sette utfor en konstant dersom den er en faktor i ALLE leddene som skal integreres.

Vi får dermed at:

Bilde

Husk at hvis du integrerer med hensyn på t må du skrive dt og ikke dx
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Fibonacci92 skrev:Du kan bare sette utfor en konstant dersom den er en faktor i ALLE leddene som skal integreres.

Vi får dermed at:

Bilde

Husk at hvis du integrerer med hensyn på t må du skrive dt og ikke dx
Bilde
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Utregningen din er dessverre ikke helt riktig


[tex] \int {50000 - 50000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

Setter k = 50000 for enkelhetens skyld

[tex] \int {k - k{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

[tex] \int {k\left( {1 - {e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right)dt} [/tex]

[tex] k\int {1 - {e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

[tex] k\left( {\int {1dt} - \int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} } \right) [/tex]

[tex] \int {1dt} = t{\rm{ og }}\int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} = \int {{e^u}du \cdot \left( { - 10} \right)} = - 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}{\rm{ vi setter u = }} - \frac{1}{{10}}t{\rm{ og bruker substitusjon}} [/tex]

[tex] k\left( {\left( t \right) - \left( { - 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right)} \right) [/tex]

[tex] k\left( {t + 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right) [/tex]

[tex] kt + k10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}} [/tex]

[tex] 50000t + 500000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}} [/tex]

[tex]\int\limits_0^{52} {50000 - 50000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} = \left[ {50000t + 500000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right]_0^{52} [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Nebuchadnezzar skrev:Utregningen din er dessverre ikke helt riktig


[tex] \int {50000 - 50000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

Setter k = 50000 for enkelhetens skyld

[tex] \int {k - k{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

[tex] \int {k\left( {1 - {e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right)dt} [/tex]

[tex] k\int {1 - {e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

[tex] k\left( {\int {1dt} - \int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} } \right) [/tex]

[tex] \int {1dt} = t{\rm{ og }}\int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} = \int {{e^u}du \cdot \left( { - 10} \right)} = - 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}{\rm{ vi setter u = }} - \frac{1}{{10}}t{\rm{ og bruker substitusjon}} [/tex]

[tex] k\left( {\left( t \right) - \left( { - 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right)} \right) [/tex]

[tex] k\left( {t + 10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right) [/tex]

[tex] kt + k10{e^{ - \frac{1}{{10}}t}} [/tex]

[tex] 50000t + 500000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}} [/tex]

[tex]\int\limits_0^{52} {50000 - 50000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} = \left[ {50000t + 500000{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}} \right]_0^{52} [/tex]
Først å fremst, hei Nebuchadnezzar hyggelig å se deg! Rett og slett vanvittig bra at du tar deg tid til dette. :D

Har selvfølgelig noen spørsmål når det gjelder utregningen din:

1. Er [tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]??

2. Når man skal integrere dette uttrykket: [tex]\int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt}[/tex]. Så finnes det også en generell formel i formelsamlingen (side. 44) som gjør denne substitusjonen for meg? [tex]\int {{e^{kx}dx=\frac{1}{{k}}e^{kx}}+C[/tex]

3. Når man får en oppgave der det står endel innenfor integrasjonstegnet, kan man se på integrasjonstegnet som en slags "parantes" når det gjelder å flytte ut faktorer? Feks 4+4 kan man sette ut 4, men ved 4*4 kan man ikke gjøre det før man evt forkorter. Kan ikke du forklare dette på din måte slik at jeg kan skjønne det slik du skjønner det, hehe!

Igjen, tusen takk Nebuchadnezzar og Fibonacci92, dette hjalp veldig! Fortsatt god helg! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Razzy skrev:
Først å fremst, hei Nebuchadnezzar hyggelig å se deg! Rett og slett vanvittig bra at du tar deg tid til dette. :D

Har selvfølgelig noen spørsmål når det gjelder utregningen din:

1. Er [tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]??
Jada, de to utrykkene er helt like
Razzy skrev:
2. Når man skal integrere dette uttrykket: [tex]\int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt}[/tex]. Så finnes det også en generell formel i formelsamlingen (side. 44) som gjør denne substitusjonen for meg? [tex]\int {{e^{kx}dx=\frac{1}{{k}}e^{kx}}+C[/tex]
Stemmer da dette. Men jeg syntes det er mye lettere å bare huske metoden som heter substitusjon. Kan vise den under. Da får man forståelse og slipper å pugge formler ^^

[tex] \int {{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}dt} [/tex]

[tex] u{ ={ - \frac{1}{{10}}t}}{\rm{ }}\;\frac{{du}}{{dt}} = - \frac{1}{{10}} \Rightarrow dt = - 10du [/tex] der [tex]\frac{du}{dt}[/tex] er det samme som [tex]u^,[/tex] (Altså den deriverte av u)

[tex] \int {{e^u}dt} = \int {{e^u}\left( { - 10du} \right) = - 10\int {{e^u}du} } \;= - 10{e^u} + C = - 10{e^{ - \frac{1}{{10}}}} + C [/tex]

Det som er viktig å huske på er at når vi bytter ut integralet med u, gir det ingen mening å integrere med tanke på t. Så derfor må vi også bytte ut dt med du. Dette kan gjøres ved å se på hva den deriverte av u er, og løse med tanke på dt. Så bytter vi ut dt i integralet med den nye verdien vi har. Fks over ser vi at [tex]dt=-10du[/tex] siden [tex]u^{\tiny\prime}=\frac{du}{dt}=-\frac{1}{10}[/tex]
Razzy skrev:
3. Når man får en oppgave der det står endel innenfor integrasjonstegnet, kan man se på integrasjonstegnet som en slags "parantes" når det gjelder å flytte ut faktorer? Feks 4+4 kan man sette ut 4, men ved 4*4 kan man ikke gjøre det før man evt forkorter. Kan ikke du forklare dette på din måte slik at jeg kan skjønne det slik du skjønner det, hehe!

Igjen, tusen takk Nebuchadnezzar og Fibonacci92, dette hjalp veldig! Fortsatt god helg! :D
Står det 4+4 tenker jeg som oftest integralet av 4 pluss integralet av 4. Men det kommer litt an på.

Først så tenker jeg om jeg kan integrere stykket direkte. Kan jeg ikke det ser jeg om jeg kan bruke en substitusjon.

Kan jeg ikke gjøre det, ser jeg om jeg kan gjøre delvis.

Har jeg en brøk tenker jeg først substitusjon, så brøkoppspalting så polynomdivisjon.

Har jeg noe med eksponentialfunskjoner tenker jeg først bare å integrere, så substitusjon tilslutt delvis.

Det som er viktig å huske på er at dt betyr integralet med tanke på t. Og dx betyr integralet med tanke på x. (Egentlig betyr det vel summen av uendelig mange små rektangler, men det er ikke så viktig.) Så om vi gjør en substitusjon, må vi også bytte ut det vi integrerer med tanke på

Håper det svarte på det du lurte på, om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre. Hvilken metode man skal bruke og slike ting kommer bare gjennom og gjøre en grøssilion oppgaver ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Nebuchadnezzar skrev:
Razzy skrev:
Først å fremst, hei Nebuchadnezzar hyggelig å se deg! Rett og slett vanvittig bra at du tar deg tid til dette. :D

Har selvfølgelig noen spørsmål når det gjelder utregningen din:

1. Er [tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]??
Jada, de to utrykkene er helt like
Hvordan er det mulig?

[tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{\frac{1}{10}}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{10}{{1}}t}}[/tex] [symbol:ikke_lik] [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

kimjonas skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
Razzy skrev:
Først å fremst, hei Nebuchadnezzar hyggelig å se deg! Rett og slett vanvittig bra at du tar deg tid til dette. :D

Har selvfølgelig noen spørsmål når det gjelder utregningen din:

1. Er [tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]??
Jada, de to utrykkene er helt like
Hvordan er det mulig?

[tex]{e^{ - \frac{1}{{0,1}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{1}{{\frac{1}{10}}}t}}[/tex] = [tex]{e^{ - \frac{10}{{1}}t}}[/tex] [symbol:ikke_lik] [tex]{e^{ - \frac{1}{{10}}t}}[/tex]
Det må være riktig det du skriver, det er ikke mulig! Nebuchadnezzar har tydeligvis bare satt inn feil tall til å begynne med, med selve utregningen er riktig. Og det rare er at det ubestemte integralet Nebuchadnezzar kom frem til, gir samme svar som fasit?

Bilde
Bilde
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Blingset litt der ja, men ta en titt på den originale oppgaven.

Oppgaven ber jo om å finne [tex]e^{-0,1t}=e^{-\frac{1}{10}}[/tex]

Derfor får jeg riktig, oppgaven ber jo ikke deg om å finne [tex]e^{-\frac{1}{0,1}}[/tex]

Takk for rettelsen kim, resten av det jeg sier er heldigvis riktig ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Det er fort å blingse, men du blingset ikke på fremgangsmåten, det er værre :) Har som vanlig noen ting jeg ikke skjønner...
Nebuchadnezzar skrev:Oppgaven ber jo om å finne [tex]e^{-0,1t}=e^{-\frac{1}{10}}[/tex]
Skjønner ikke hvor [tex]e^{-\frac{1}{10}}[/tex] kommer fra? Jeg har jo ikke brukt det i min utregning av oppgaven?
Nebuchadnezzar skrev:Derfor får jeg riktig, oppgaven ber jo ikke deg om å finne [tex]e^{-\frac{1}{0,1}}[/tex]
Har jeg begynt å finne [tex]e^{-\frac{1}{0,1}}[/tex] dette i et av de andre forsøka mine? :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Jeg leste visst bare spørsmålet til Razzy uten å se på utregningen til Neb..

Razzy: 1/10 er det samme som 0.1, noe som oppgaveteksten din viser.. og da er det jo det samme hvilket av de to uttrykkene man bruker?
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

kimjonas skrev:Jeg leste visst bare spørsmålet til Razzy uten å se på utregningen til Neb..

Razzy: 1/10 er det samme som 0.1, noe som oppgaveteksten din viser.. og da er det jo det samme hvilket av de to uttrykkene man bruker?
Enig. Da lar vi denne oppgaven hvile! ;) Takk
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Svar