Derivasjon oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Jeg holder på med en oppgave som følger:

Temperaturen y grader celcius er gitt ved formelen:

[tex]y=0,12t^2-0,00050t^3+0,025t+10[/tex]

Der tiden t er i sekunder. Bestem temperaturendringen pr s når:

a) t=15 og b) t=180

Har jeg forstått det riktig om man bare kan sette inne de respektive tidene i formelen og lese svaret rett ut?

Takker for alle svar! :)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Såvidt jeg kan lese så er det riktig slik du har tenkt. Da er det jo bare å sette inn i casio kalkulatoren :D

[tex]y=0,12*15^2-0,00050*15^3+0,025*15+10=35,7[/tex] grader celsius
[tex]y=0,12*180^2-0,00050*180^3+0,025*180+10=986,5[/tex] grader celsius
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

du skal derivere først;

[tex]\frac{dy}{dt}=y^,(t)[/tex]

og deretter sette inn...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Janhaa skrev:du skal derivere først;

[tex]\frac{dy}{dt}=y^,(t)[/tex]

og deretter sette inn...
D'OH! Godt dere er her :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Takk for hjelpen!:)

OT:

Razzy du går forkurs på Hib ser jeg, funker det greit eller? Er det halvårskurset du går? Jeg tar NKI sitt forkurs, håper å komme i mål til eksamen i mai så man kan søke seg inn på høgskolen til høsten
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

ambitiousnoob skrev:Takk for hjelpen!:)

OT:

Razzy du går forkurs på Hib ser jeg, funker det greit eller? Er det halvårskurset du går? Jeg tar NKI sitt forkurs, håper å komme i mål til eksamen i mai så man kan søke seg inn på høgskolen til høsten
Jeg valgte å ta matte og fysikk over et helt år, og har så langt ikke følt at jeg hatt for lite å gjøre... :P Men merker absolutt at vi begynner å komme igjennom stoffet nå, og at det blir endel tid til repetisjon, noe dere har lite av har jeg hørt?

Men på den annen side føler jeg at vi kanskje bruker litt for mye tid på snakk, og lette oppgaver. Klassen som går ved siden av oss tar hele forkurset (med norsk, engelsk, samfunnsfag osv), og det virker som de får mer plukket ut relaterte oppgaver til prøvene. Hvordan gjør dere det? Får dere lekser? Vi får ikke lekser, bare oppgave ark i ny og ny før prøvene.

En annen ting, vi hopper over kapittelet om sannsynlighet, fordi høgskolen mener at vi får det såpass grundig til neste år at vi ikke trenger det.

I fysikkboka forresten er det kun 1-5 og kap 9 som er eksamensrelaterte. Har dere fått den beskjeden? :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Svar