Anyway, jeg har sittet en stund nå med en oppgave jeg overhodet ikke klarer å angripe! Fullstendig hjerneteppe/blokkering.. Hadde satt uber stor pris på om noen kunne i det minste pekt meg i riktig retning av hvordan jeg skal angripe oppgaven. Du trenger ikke løse den for meg, selvom alle løsninger blir mottatt med stor takknemlighet samt ydmykhet!
Oppgaven lyder som følger:
Oppgave 3
"En bjelke med tyngde 300 N er montert i punkt A, vinkelrett på en vertikal vegg. Bjelken er støttet opp av et skråstag som danner 45 grader på veggen og er festet til bjelken i punkt B, 60 cm frapunkt A. Bjelken er 3,6 m lang.
a. Finn bjelkens tyngdepunkt T og tegn figur.
b. Finn kraften som virker på skråstaget på bjelken.
c. Finn kraften som virker på bjelken fra veggen, i festepunktet A. (Angi både verdi og retning)"
Klarer ikke å se for meg hvor kreftene skal tegnes inn osv.. Er også helt lost når det gjelder hvordan skissen skal se ut.
Jeg er helt fersk i fysikk, tar hydraulikkfagskolen, og har mestret det meste inntil denne oppgaven. Dette er så utrolig frustrerende da jeg har sittet utallige timer å lest side opp og side ned i "Fysikk for fagskolen" boken, uten å skjønne det dugg.
ALL HJELP BLIR MOTTATT MED STOR TAKK!
Med vennlig hilsen
Utrolig-frustrert-og-deppa-over-at-jeg-ikke-klarer-en-simpel-oppgave- Kenneth