Mattemagi

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
CaiusP
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Jeg Skal til høsten nå begynne Tresemesterordning for ingeniørutdanning, med andre ord så blir det mye matte på meg.

Jeg er da ikke spesielt stødig i matte, jeg hadde matte kun første året på VGS som nå er over 6 år siden og hadde ikke karakterer som jeg ville skryte av.

Jeg kom over boken Mattemagi av Håvard Tjora og lurte da på om noen har lest denne og om den er verdt å bruke penger på?

Eller har dere andre anbefalinger for meg? setter pris på alt :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!

Mattemagi har jeg ikke lest selv, og heller ikke hørt noe om fra andre som har lest den...

Generelt vil jeg anbefale å ikke bruke penger på bøker uten å vite om de er verdt pengene, dersom du har mulighet til det, ville jeg ha gått til et bibliotek e.l. evt. bokhandel og sett på slike bøker som er skrevet for å forklare emnene grundigere enn det lærebøkene gjør, etter å først ha satt meg inn i hvilke emner jeg skulle lære om i kurset, slik at jeg kunne finne bøker som inneholdt flest mulig av de emnene jeg skulle lære, og ikke var verken for grunnleggende eller for avanserte.

Det jeg ville gjort var å:

1. Finne ut hvilke emner du skal lære om i kurset...

2. Se på de første lærebøkene i matte du skal ha i kurset, og se om du forstår det den skriver om et emne, og hvis ikke er det en god måte å finne ut hvilken bok som er den beste til å forklare deg det du ikke forstår ut i fra læreboken:

3. Lese litt i flere bøker som er skrevet for hjelpe folk til å forstå det lærebøkene har forklart dårlig, og se hvilke(n) som kan hjelpe DEG til å forstå det emnet...

SÅ slipper du forhåpentligvis å bruke penger på bøker som ikke er verdt det...

Men ellers er det jo også et faktum at noen bøker er bedre på et emne, andre på et annet, så dersom du hadde hatt mulighet til å låne slike bøker i stedenfor å kjøpe dem, kunne det blitt både billigere og bedre...

Jeg tror ikke jeg har en bestemt bok å anbefale, fordi det vil jo være litt individuelt hvilke forklaringer en skjønner best, har heller ikke lest så mange slike bøker selv (ennå?).

Siden du setter pris på alt, vil jeg dermed anbefale: ALT :) . Dvs. å ha så mange bøker som mulig å slå opp i underveis.

I tilleg er det også noen av brukerne her som er veldig flinke til å forklare ting bøkene har forklart dårlig (men jeg er ikke blant de, altså). Dvs. at Matteprat Forumene er et godt supplement til dårlige lærebøker, også fordi man ikke kan spørre lærebokforfatterne, hva mente du med det? jeg skjønte ikke helt hvorfor du gjorde det? slik man kan her ...

Håper dette var litt nyttig, men du satte jo pris på alt, derfor dristet jeg meg til å svare :P
FredrikM
Poincare
Poincare

Jeg kom over boken Mattemagi av Håvard Tjora og lurte da på om noen har lest denne og om den er verdt å bruke penger på?
Som tittelen på boken sier, så er dette mest en "trikse"-bok. Matematikken du evt. finner i den boken vil ikke være relevant for et ingeniørstudium.

Den kan dog være grei om du ønsker å bli bedre i matematisk problemløsning generelt.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Post Reply