Fysikk: Regne ut resistans i kobling
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
I en parallellkobling er spenningen lik over alle motstandene. Det betyr at spenningen over R1 er lik spenningen over R2. Så hvis du kan finne spenningen over R1 så har du spenningen over R2. Samtidig så må jo strømmen gjennom R1 + strømmen gjennom R2 være lik den strømmen som er målt til høyre for parallellkoblingen (strøm kan ikke gå tapt.) Hvor mye strøm går da gjennom R2?
Når både strøm og spenning er kjent kan du finne ut hvor stor motstanden R2 må være.
edit: det er vel akkurat dette som er forklart i fasiten. Har du problemer med å få regnet ut dette ved å følge denne fremgangsmåten? Sjekk at du ikke f.eks. roter det til med Ohms lov og tenker ganging i stedet for å dele osv.
Når både strøm og spenning er kjent kan du finne ut hvor stor motstanden R2 må være.
edit: det er vel akkurat dette som er forklart i fasiten. Har du problemer med å få regnet ut dette ved å følge denne fremgangsmåten? Sjekk at du ikke f.eks. roter det til med Ohms lov og tenker ganging i stedet for å dele osv.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Utregning:
[tex]$U = RI \to 5,0\Omega *0,80A = 4,0V$[/tex]
[tex]$U = RI \leftrightarrow R = {{4,0V} \over {\left( {1,24 - 0,80} \right)A}} = 9,1\Omega $[/tex]
Dette gikk jo som marit bjørgen, som gull!
Føler jeg lærer mye fortere av bare å gjøre oppgaver, men av og til kan det lønne seg å lese litt om selve emnet først. Skal se om jeg finner det du sa i læreboka mi.
Tusen takk!
[tex]$U = RI \to 5,0\Omega *0,80A = 4,0V$[/tex]
[tex]$U = RI \leftrightarrow R = {{4,0V} \over {\left( {1,24 - 0,80} \right)A}} = 9,1\Omega $[/tex]
Dette gikk jo som marit bjørgen, som gull!
Føler jeg lærer mye fortere av bare å gjøre oppgaver, men av og til kan det lønne seg å lese litt om selve emnet først. Skal se om jeg finner det du sa i læreboka mi.

Tusen takk!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.