Integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Sitter og sliter litt med hvordan jeg skal løse denne oppgaven:

[tex]\int\limits_3^{{{2\pi } \over 3}} {\pi \sin xdx} [/tex]

Føler at emnet er altfor dårlig dekket i læreboken min, så alle innspill her mottas med takk, jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skal gripe disse oppgavene an :?

EDIT: Oppgaven lyder: Løs dette integralet
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ambitiousnoob skrev:Hei!
Sitter og sliter litt med hvordan jeg skal løse denne oppgaven:
[tex]\int\limits_3^{{{2\pi } \over 3}} {\pi \sin xdx} [/tex]
Føler at emnet er altfor dårlig dekket i læreboken min, så alle innspill her mottas med takk, jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skal gripe disse oppgavene an :?
EDIT: Oppgaven lyder: Løs dette integralet
[tex]\int{\pi \sin xdx}=-\pi\cos(x)+C [/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Janhaa skrev:[tex]\int{\pi \sin xdx}=-\pi\cos(x)+C [/tex]
[tex]$$\left[ { - \pi \cos (x)} \right]_3^{{{2\pi } \over 3}}$$[/tex]

[tex]$$\left( { - \pi \cos ({{2\pi } \over 3})} \right) - \left( { - \pi \cos (3)} \right) = - 1.5393568276341$$[/tex]

Er ikke jeg flink Janhaa? :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

ambitiousnoob skrev:Føler at emnet er altfor dårlig dekket i læreboken min, så alle innspill her mottas med takk, jeg klarer bare ikke se hvordan jeg skal gripe disse oppgavene an :?
Hvilken lærebok har du? Min heter Sinus matematikk Forkurs ingeniør/maritim høgskoleutdanning.

Hvis du sliter syntes disse oppgavene er litt vanskelige, finnes det hvertfall endel eksempler her:

http://sinus.cappelendamm.no/artikkel/v ... tid=734777

Kapittel 15 og 16 har hjulpet meg endel, (ikke det at jeg er så veldig god på det) :)
Sist redigert av Razzy den 09/03-2011 20:59, redigert 1 gang totalt.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Takk, er det virkelig ikke verre enn det? Så, for å løse oppgaven, blir det da:

[tex]\left( { - \pi \cos {{2\pi } \over 3}} \right) - \left( { - \pi \cos 3} \right)[/tex]

Stemmer det?
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei igjen Razzy!:)

Har i utgangspunktet NKI sin bok...Har også en eldre utgave av Sinus boken, jeg må rett og slett bare sette meg ned og gå grundig igjennom denne, klarer ikke få noe fornuft utav det som står forklart i NKI sin bok i dette emnet :p

EDIT: Så nå at du hadde lagt ut løsningsforslag Razzy, det var sånn jeg opprinnelig så for meg å løse det, men ble usikker på om dette kunne være riktig, men det var jo helt supert, da var jeg ikke så lost som jeg trodde!:)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

ambitiousnoob skrev:Takk, er det virkelig ikke verre enn det? Så, for å løse oppgaven, blir det da:

[tex]\left( { - \pi \cos {{2\pi } \over 3}} \right) - \left( { - \pi \cos 3} \right)[/tex]

Stemmer det?
Det stemmer. To hete tips er;

1. Casio kalkulatoren din som kan bekrefte at du får samme sluttsvar (Hvis du har Casio 9860 så taster du MATH-Pil til høyre og deretter [tex]$$\int\limits_{}^{} {dx} $$[/tex])

2. Bruk formelheftet ditt s. 44, der står det en hau med integrasjonsformler.


EDIT: Hei forresten!! Er så trøtt her at jeg glemte å kjenne igjen nicknamet ditt, syntes det var noe kjent! Hehe!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

He he, har ikke mer avansert kalkis enn casio 9750GII, aner ikke hvor integral tegnet ligger her :? Og formelheftet mitt er ikke så omfattende, jeg må rett og slett i bokhandelen i morgen og kjøpe det store, hva heter det du bruker? Og er det tillatt på eksamen? :) He he lang dag? Fikk du snakket med han dekanen om omvisning btw?:)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Han kommer i morgen kl 10:45, det var jeg som sa feil ;) Men det skal ordne seg :)

Mitt formelhefte heter: Gyldendals formelsamling i matematikk, utgave 2008. Men det var det nyeste de hadde i høst, tror det er lyseblått (har bokbind på mitt) hehe.

Fant manualen til kalkulatoren din på nettet:

http://support.casio.com/manualfile.php ... =004002013

Også fant jeg det du trenger i manualen:

Bilde
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Imponerende kjapp tilbakemelding he he! Med ferdig utklipt bilde og greier, føler meg jo som en pensjonist i forhold på pc he he! Hmm det ser ut som det er en litt annen kalkis denne anvisningen er for, men jeg tror jeg fant en på norsk til den jeg har, må lete litt igjennom og se om jeg får det til, er jo veldig greit å kunne bruke den!:) Takker for hjelpen!:)
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

ambitiousnoob skrev:Imponerende kjapp tilbakemelding he he! Med ferdig utklipt bilde og greier, føler meg jo som en pensjonist i forhold på pc he he! Hmm det ser ut som det er en litt annen kalkis denne anvisningen er for, men jeg tror jeg fant en på norsk til den jeg har, må lete litt igjennom og se om jeg får det til, er jo veldig greit å kunne bruke den!:) Takker for hjelpen!:)
Bare hyggelig! Rett og slett kjappere enn min egen skygge, hehe ;) Neida, har bare gjort det endel ganger :)

Ja, veldig greit å kunne bruke kalkulatoren for hva den er god for. Er jo greit å sammenligne det svaret man kommer frem til ved regning. :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Svar