Hei!
Holder på med en oppgave jeg skal føre inn, og det er å tegne grafen til
[tex]f(x)=-x^2+4x-\frac{5}{2} ---- x>=1[/tex]
[tex]f(x)=\frac{x^2}{x+1}---- x>1 og <ikkelik-1[/tex]
Ble litt rotete dette, håper det er forståelig, noen som har noen gode tips til å få denne kontinuerlige funksjonen tegnet?:)
Hvordan tegne sammenhengende grafer digitalt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Vet ikke helt om jeg skjønte detambitiousnoob wrote:Hei!
Holder på med en oppgave jeg skal føre inn, og det er å tegne grafen til
[tex]f(x)=-x^2+4x-\frac{5}{2} ---- x>=1[/tex]
[tex]f(x)=\frac{x^2}{x+1}---- x>1 og <ikkelik-1[/tex]
Ble litt rotete dette, håper det er forståelig, noen som har noen gode tips til å få denne kontinuerlige funksjonen tegnet?:)
Er f(x) en graf i to forskjellige områder av verdier for x, eller to grafer?
Er det slik at den første f(x) definerer grafen i ettområde for x og den neste i en annen? I så fall vet jeg ikke om noen god metode for å ikke vise den ene grafen i det området den ikke gjelder når du tegner den digitalt. Det beste jeg kan foreslå da er å tegne begge grafene i samme koordinatsystem og deretter manipulere vekk den ene grafen...
-
- Ramanujan
He he ja dårlig beskrevet, altså oppgaven er funksjonen f er gitt ved... den øverste når x er lik eller større enn 1, og den nederste er når x er større enn eller lik 1, og når x ikke er lik -1.
Blir det ikke litt feil å tegne begge to for seg når det skal være en kontinuerlig graf?
Blir det ikke litt feil å tegne begge to for seg når det skal være en kontinuerlig graf?
-
- Grothendieck
Nå vet jeg ikke hvor du forsøker å tegne grafen, men det er jo vanligvis mulig å tegne flere grafen oppå hverandre, slik man f.eks. gjør på kalkulatoren ved å legge inn to verdier for uttrykket (i Y1 og Y2) og tegner begge.
Dette skal være mulig å gjøre i dataprogrammer også, og deretter kan du eksportere grafene som et bilde og "stryke vekk/viske ut" (evt. gjøre den til en stiplet linje i det området) den ene grafen i det området der den ikke gjelder, kanskje litt juks, men,men...
Jeg vet ikke om noen programmer der man kan tegne grafen til et uttrykk når x ligger i et område og et annet uttrykk når x ligger i et annet område, mulig det finnes allikevel...
Dette skal være mulig å gjøre i dataprogrammer også, og deretter kan du eksportere grafene som et bilde og "stryke vekk/viske ut" (evt. gjøre den til en stiplet linje i det området) den ene grafen i det området der den ikke gjelder, kanskje litt juks, men,men...
Jeg vet ikke om noen programmer der man kan tegne grafen til et uttrykk når x ligger i et område og et annet uttrykk når x ligger i et annet område, mulig det finnes allikevel...
I Geogebra kan du gjøre dette.mstud wrote:
Bruk "Funksjon[funksjonsuttrykk, start-x,start-y]"
-
- Ramanujan
Hei ettam!
Hvordan ville du skrevet dette uttrykket i Geogebra da?
Jeg får beskjed om ugyldig likning :s
Hvordan ville du skrevet dette uttrykket i Geogebra da?
Jeg får beskjed om ugyldig likning :s