Hei.
Jeg har tenkt å gi en gave til en yngre familiemedlem som er glad i problemløsning, men er ikke kommet over terskelen til å lese matematikk på engelsk enda.
Finnes det noen kjente norske problemløsingsbøker?
Helst med IMO-aktige oppgaver.
Problemløsningsbøker
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg kjenner ikke til noen utfyllende bøker om problemløsing på norsk - den eneste jeg kan huske å ha sett noen gang som ligner er en bok med oppgaver fra den eldre Abelkonkurransen med løsninger, og hvor pedagogisk den er vet jeg ikke. Det finnes flere gode bøker om emnet på engelsk, men det hadde jo vært dumt om det ikke fantes noen god norsk literatur.
-
- Abel
Er enig med Karl Erik. Engels bok går veldig raskt fremover, og du finner mange flere mer pedagogiske bøker. Personlig vil jeg anbefale "A First Step To Mathematical Olympiad Problems" av Derek Holton.
Den går gjennom bevismetoder som induksjonsbevis og bevis ved selvmotsigelse, og den tar opp emner som enkel moduloregning, delelighetsregler, geometri, graph theory, og kombinatorikk.
Dette er en relativt enkel bok, men den tar tak i de mest grunnleggende problemløsningsmetodene, og gir en god innføring slik at man kan utforske mer på egenhånd.
Boken er veldig pedagogisk og legger opp til at du skal komme frem til teoremer og lignende ved hjelp av oppgavene. Boken er flink til å presentere teori, og så la deg anvende den samme teorien på oppgaver som kommer like etter. Et opplegg jeg syns fungerte utmerket da jeg gikk gjennom boken første gangen.
Anbefaler den for en med ikke altfor mye problemløsningserfaring og som vil ha en innføring i de mest grunnleggende problemløsningsteknikkene.
Den går gjennom bevismetoder som induksjonsbevis og bevis ved selvmotsigelse, og den tar opp emner som enkel moduloregning, delelighetsregler, geometri, graph theory, og kombinatorikk.
Dette er en relativt enkel bok, men den tar tak i de mest grunnleggende problemløsningsmetodene, og gir en god innføring slik at man kan utforske mer på egenhånd.
Boken er veldig pedagogisk og legger opp til at du skal komme frem til teoremer og lignende ved hjelp av oppgavene. Boken er flink til å presentere teori, og så la deg anvende den samme teorien på oppgaver som kommer like etter. Et opplegg jeg syns fungerte utmerket da jeg gikk gjennom boken første gangen.
Anbefaler den for en med ikke altfor mye problemløsningserfaring og som vil ha en innføring i de mest grunnleggende problemløsningsteknikkene.
Jeg vil også anbefale G. Polya's "How to solve it". (http://www.amazon.com/How-Solve-Aspect- ... 0691023565)
Den ser på problemløsning mer generelt, og kommer med mange generelle tips. Hovedgreia er hvordan tenke når man løser problemer. Det er en bok som modnes veldig. Jeg legger merke til at jeg bruker mange av "tanketriksene" han kommer med i boken når jeg prøver å løse problemer.
Den ser på problemløsning mer generelt, og kommer med mange generelle tips. Hovedgreia er hvordan tenke når man løser problemer. Det er en bok som modnes veldig. Jeg legger merke til at jeg bruker mange av "tanketriksene" han kommer med i boken når jeg prøver å løse problemer.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Polyas bok er veldig fin og for en klassiker å regne, men jeg fikk ikke så mye ut av den da jeg leste den første gang - for meg var den nok litt for generell. Jeg tror dog det er en bok man kan få mye ut av å komme tilbake til en tid senere når man har problemløsning litt i fingrene og kan kjenne igjen metodene hans fra 'praksis'.