Geometriske rekker med variable kvotienter 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Oppgaven: Finn konvergensområdet for rekken

Image

Hva skjer her?

Burde det ikke i runding nr 1 stå: [tex]$$ - \sin x < 1$$[/tex] og i nr 2: [tex]$$ - \sin x > - 1$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Ja, men hvis du ganger med -1 på begge sider og snur ulikhetstegnet ser du at det de har skrevet er ekvivalent.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Razzy wrote:Oppgaven: Finn konvergensområdet for rekken

Image

Hva skjer her?

Burde det ikke i runding nr 1 stå: [tex]$$ - \sin x < 1$$[/tex] og i nr 2: [tex]$$ - \sin x > - 1$$[/tex]
Hei igjen!

Når du ganger det du foreslår for runding nr. 1 ([tex]$$ - \sin x < 1$$[/tex]) med minus 1 og snur ulikhetstegnet, får du : [tex]$$ \sin x > - 1$$[/tex] , slik de har i runding nr. 2

Og tilsvarende Når du ganger det du foreslår for runding nr. 2 ([tex]$$ - \sin x > - 1$$[/tex]) med minus 1 og snur ulikhetstegnet, får du : [tex]$$ \sin x < 1$$[/tex] , slik de har i runding nr. 1.

Håper dette var en tilfredsstillende forklaring :P

(Så du det siste svaret mitt på den forrige oppgaven?) Ikke sikkert det var så farlig om du ikke så det, for jeg er ikke en ekspert på mengdelære :P
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

mstud wrote:Hei igjen!

Når du ganger det du foreslår for runding nr. 1 ([tex]$$ - \sin x < 1$$[/tex]) med minus 1 og snur ulikhetstegnet, får du : [tex]$$ \sin x > - 1$$[/tex] , slik de har i runding nr. 2

Og tilsvarende Når du ganger det du foreslår for runding nr. 2 ([tex]$$ - \sin x > - 1$$[/tex]) med minus 1 og snur ulikhetstegnet, får du : [tex]$$ \sin x < 1$$[/tex] , slik de har i runding nr. 1.

Håper dette var en tilfredsstillende forklaring :P
Flott forklaring mstud! Fortsetter du i dette tempoet er du på høyde med Vektormannen in no time! :P
mstud wrote:(Så du det siste svaret mitt på den forrige oppgaven?) Ikke sikkert det var så farlig om du ikke så det, for jeg er ikke en ekspert på mengdelære :P

Ja se der ja! Flott, og igjen tusen takk. Skal forhøre med med læreren i morgen for å få bekreftet det du sier, så er vi helt sikre ;)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Njaa, han har har nå et godt forsprang med 3000 innlegg mot mine ca. 200 (men jeg har jo vært bruker her mye kortere tid også). Dessuten er en større andel av mine enn Vektormannens innlegg spørsmål og ikke svar, så det er nok en stund til jeg kommer dithen, men noe må man jo ha å strekke seg etter :)

Har ikke akkurat giddet å bla igjen hans 3000 for å se om han har hatt noen spørsmål også, da :P
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Post Reply