Polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$\left( {{x^3}} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) \Leftrightarrow \left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right)$$[/tex]

Vi innfører for å gjøre divisjonen lettere.

[tex]$$\left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) = \underline {x + 1 + {{3x - 2} \over {{x^2} - x - 2}}} $$[/tex]

Håper på en måte at dette er feil, for jeg skal bruke det i en delbrøkoppspaltnings oppgave, og det virket som et vanskelig uttrykk å jobbe med. :shock:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:[tex]$$\left( {{x^3}} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) \Leftrightarrow \left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right)$$[/tex]

[tex]$$\left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) = \underline {x + 1 + {{3x - 2} \over {{x^2} - x - 2}}} $$[/tex]

Håper på en måte at dette er feil, for jeg skal bruke det i en delbrøkoppspaltnings oppgave, og det virket som et vanskelig uttrykk å jobbe med. :shock:
Siden dette er en del av et integral, blir resultatet:
[tex]\int x + 1 + {{3x - 2} \over {{{x^2} - x - 2}}} \ dx[/tex] I det siste leddet kan du også skrive [tex]{{x^2} - x - 2}[/tex] som (x-1)(x+2) , og så bruker du delbrøkoppspalting på det siste, slik:
[tex]\int x+1+\frac {3x-2}{(x-1)(x+2)}[/tex] og så integrerer du hvert ledd for seg, de to første er jo da helt plain allerede, mens det siste bruker du delbrøkoppspalting på... :arrow:

edit: ordnet en liten, men av stor betydning, feil Jeg hadde skrevet 3x-3 i stedenfor 3x-2
Last edited by mstud on 18/03-2011 11:48, edited 4 times in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Markonan
Euclid
Euclid

Det trikset du brukte på polynomdivisjonen er jeg ikke helt enig i.
Jeg fikk:
[tex]x^3 \;:\; x^2 - x -2 \;=\; x + 1 + \frac{x-2}{x^2-x-2}[/tex]

[tex]= x + 1 + \frac{1}{x+1}[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Markonan wrote:Det trikset du brukte på polynomdivisjonen er jeg ikke helt enig i.
Jeg fikk:

Det trikset jeg brukte er kanskje ikke nødvendig her? Isåfall, hvorfor ikke?

Et eksempel fra boka er:

[tex]$$\left( {4{x^3} - 2{x^2} + 3} \right):\left( {2 - {x^2}} \right) \Leftrightarrow \left( {4{x^3} - 2{x^2} + 0x + 3} \right):\left( { - {x^2} + 0x + 2} \right)$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Markonan wrote:Det trikset du brukte på polynomdivisjonen er jeg ikke helt enig i.
Jeg fikk:

Det der stemmer i hvert fall ikke så langt jeg kan se, dette bør være alle måtene uttrykket kan skrives på, og de er ikke lik det Markonan skrev:
Wolframalpha.com

edit: ordnet linken
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

eller
Markonan
Euclid
Euclid

Ja, jeg hadde en liten slurveleif i utregningen min! :)
Dere har rett.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
mstud
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:
Razzy wrote:[tex]$$\left( {{x^3}} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) \Leftrightarrow \left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right)$$[/tex]

Siden dette er en del av et integral, blir resultatet:
[tex]\int x + 1 + {{3x - 2} \over {{{x^2} - x - 2}}} \ dx[/tex] I det siste leddet kan du også skrive [tex]{{x^2} - x - 2}[/tex] som (x-1)(x+2) , og så bruker du delbrøkoppspalting på det siste, slik:
[tex]\int x+1+\frac {3x-2}{(x-1)(x+2)}[/tex] og så integrerer du hvert ledd for seg, de to første er jo da helt plain allerede, mens det siste bruker du delbrøkoppspalting på... :arrow:

edit: ordnet en liten, men av stor betydning, feil Jeg hadde skrevet 3x-3 i stedenfor 3x-2
Da får du løse integralet her da, Razzy :)

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Da får du løse integralet her da, Razzy :)
It shall be done! :P

[tex]$${{3x - 2} \over {\left( {x + 1} \right)\left( {x - 2} \right)}} = {A \over {\left( {x + 1} \right)}} + {B \over {\left( {x - 2} \right)}}$$[/tex]

[tex]$$3x - 2 = A\left( {x - 2} \right) + B\left( {x + 1} \right)$$[/tex]

Enig så langt?

Ender opp med å få: [tex]$$A = {5 \over 4}$$[/tex] og [tex]$$B = {4 \over 3}$$[/tex].

Svaret blir feil... "kikker videre"

Edit: [tex]$${x^2} - x - 2 = \left( {x + 1} \right)\left( {x - 2} \right)$$[/tex] Ikke sant?? Hvertfall det casioen min vil ha det til...
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Razzy wrote:
mstud wrote:Da får du løse integralet her da, Razzy :)
It shall be done! :P

[tex]$${{3x - 2} \over {\left( {x + 1} \right)\left( {x - 2} \right)}} = {A \over {\left( {x + 1} \right)}} + {B \over {\left( {x - 2} \right)}}$$[/tex]

[tex]$$3x - 2 = A\left( {x - 2} \right) + B\left( {x + 1} \right)$$[/tex]

Enig så langt? Ja

Ender opp med å få: [tex]$$A = {5 \over 4}$$[/tex] og [tex]$$B = {4 \over 3}$$[/tex]. Jeg får samme svar på B som deg, men A=5/3, satte x=-1 det ga -3-2=(-1-2)A -3A=-5 A=5/3 Hva tror du om det?

Svaret blir feil... "kikker videre"

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Jeg fikk rett svar istad (mener jeg på) når jeg faktoriserte andre gradsformelen i nevneren på en slik:

[tex]$${x^2} - x - 2 = \left( {x - 1} \right)\left( {x + 2} \right)$$[/tex]

Men jeg mener bevisst at dette er riktig måte å faktorisere nevneren på:

[tex]$${x^2} - x - 2 = \left( {x + 1} \right)\left( {x - 2} \right)$$[/tex]

Er veldig i tvil nå... :shock:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Skal være den siste av det to som er riktig,

(lurer på om jeg skrev motsatt lenger oppe, men det er feil) Da bare skrev jeg noe jeg trodde uten å regne ...

Det øverste forslaget ditt gir x^2+x-2, bare gang ut parantesene så ser du.

Det neste gir x^2-x-2.

eller
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

mstud wrote:Skal være den siste av det to som er riktig,

(lurer på om jeg skrev motsatt lenger oppe, men det er feil) Da bare skrev jeg noe jeg trodde uten å regne ...

Det øverste forslaget ditt gir x^2+x-2, bare gang ut parantesene så ser du.

Det neste gir x^2-x-2.
Helt enig, men se når jeg bruke den andre, (altså den faktoriseringen som er feil):

[tex]$$3x - 2 = A\left( {x + 2} \right) + B\left( {x - 1} \right)$$[/tex]

[tex]$$3 \cdot \left( 1 \right) - 2 = A\left( {1 + 2} \right) + B\left( {1 - 1} \right)$$[/tex]

[tex]$$1 = A\left( 3 \right)$$[/tex]

[tex]$$\underline {A = {1 \over 3}} $$[/tex]

[tex]$$3x - 2 = A\left( {x + 2} \right) + B\left( {x - 1} \right)$$[/tex]

[tex]$$3 \cdot \left( { - 2} \right) - 2 = A\left( { - 2 + 2} \right) + B\left( { - 2 - 1} \right)$$[/tex]

[tex]$$ - 8 = B\left( { - 3} \right)$$[/tex]

[tex]$$\underline {B = {8 \over 3}} $$[/tex]

Disse to passer utmerket med fasit!

[tex]$${1 \over 2}{x^2} + x + {1 \over 3}\ln \left| {x + 1} \right| + {8 \over 3}\ln \left| {x - 2} \right| + C$$[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Markonan wrote:Ja, jeg hadde en liten slurveleif i utregningen min! :)
Dere har rett.
Du er ikke den eneste som hadde en liten slurveleif i utregningen din! Endelig gikk stykket opp, feilen lå i polynomdivisjonen. Jeg hadde kommet frem til dette:

[tex]$$\left( {{x^3} + 0{x^2} + 0x} \right):\left( {{x^2} - x - 2} \right) \ne \underline {x + 1 + {{3x - 2} \over {{x^2} - x - 2}}} $$[/tex]

Men takket være Andreas345 fikk vi oppklart det :D
Andreas345 wrote:[tex]\begin{matrix} x^3 & +& 0x^2 & + &0x & + & 0 & :\, x^2-x-2=\underline{\underline {x + 1 + {{3x + 2} \over {{x^2} - x - 2}}}} \\ -(x^3 &- & x^2 &-& 2x ) & & & & & \\ \hline & & x^2 & + & 2x \\ & - & (x^2 & - & x & - & 2) & \\ \hline & & & & 3x & + & 2 & \\ \end{matrix} [/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply