derivasjonsregler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

deriver funksjonene:

p (x) = -8

q (x) = 5x

r (x) = 1
2 x

Hvordan kan man se hvilken av disse funksjonene er linær, eller konstant?

Jeg vet at konstant, vil si ingen endring i y-aksen, men en rett strek i x aksen.

Men hva betyr linær? er det lodrett?

Og hva betyr a i dene funksjonen for linær?

f (x) = ax gir f`(x) =a

skjønner ikke...
Guest

En funksjon er linær når x-leddet ikke er opphøyet i noe. Veldig enkel måte å si det på, men men.
Guest

ok, så hvis 5x er opphøyet i fks tredje, vil det si at en kurve flytter seg 5 punkt i x for hvert tredje punkt i y aksen?

Fikk til oppgavene nå, de var jo veldig enkel :)

Men nå sliter jeg med noen nye oppgaver.

Det er q (x) =
1
x[sup]2[sub][/sub][/sup]

en annen oppgave er:

r (x) = ([rot][/rot]x)[sup]3[sub][/sub][/sup]

det skal egentlig ikke stå i parantes, og tretall skal så på venstre side, men jeg fikk ikke til å skrive det slik.

Kan noen forklare løsning på disse?

takk for svar
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

f(x) er konstant for alle x verdier, hvis f(x)=konstant.
konstanter kan være tall eller bokstaver som representerer tall.

f(x) = 3 ( funksjonen er konstant lik 3 for alle x)

f(x) = a, da kommer det ann på hva a er! er a en konstant, ja da er f(x) konstant.

Tegner du en graf over x-linja, vil du få en rett linje parallelt med x-linja hvis funksjonen er konstant.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester

Og hva betyr a i dene funksjonen for linær?
f (x) = ax gir f`(x) =a
skjønner ikke...
kort og godt betyr "lineær" rett linja. Så tegner du grafen til en funksjon som er lineær, får du kort og godt en rett linje vi kaller f(x) som beveger seg I TAKT MED x.

deriverer du en funksjon f(x), får du stigningstallene til f(x). Så hvis f(x) er lineær vil stigningstallet være en konstant (stigningen er den samme for alle x) tegn graf av f(x) = 3x, regn ut f'(x)

For å svare på spørsmålet ditt, betyr a stigningstallet til funksjonen f(x) , fordi f'(x)=a
Post Reply