Finne normalen i et punkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Hei!

Har et spørsmål der jeg skal finne normalen i punktet [tex]$$\left( {1,f\left( 1 \right)} \right)$$[/tex] ved regning.

Finner informasjon om å finne en tangent i formelsamlingen (side 28, Gyldendals formelsamling), men finner ikke noe spesielt om normalen? Burde ikke det stått i formelsamlingen dette også?

Fant denne informasjonen om tangent i formelsamlingen:

[tex]$$\left( {{x_1},{y_1}} \right)$$[/tex]

[tex]$${y_1} = f\left( {{x_1}} \right)$$[/tex]

[tex]$$a = f^\prime\left( {{x_1}} \right)$$[/tex]

Måtte rote i læreboken for å finne ut at for normalen står vinkelrett på tangeten, og dermed får den stigningstallet:

[tex]$$a = - {1 \over {f^\prime\left( {{x_1}} \right)}}$$[/tex]

Dette er kanskje såpass lett, at det ikke burde stå i formelsamlingen? Tenkte bare at det hadde vært greit hvis det stod der :shock:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hm.. det kommer vel litt an på, sannsynligvis for å spare plass at det ikke er tatt med, ellers er det en ganske uvanlig problemstilling vil jeg tro, (har aldri hatt en slik oppgave selv)

Ser det står om to linjer vinkelrett på hverandre nederst på s. 12, er sikkert meningen man skal kunne utlede fra det. visste jeg hadde sett det et sted, tok bare litt tid å finne, til jeg husket hvilket fag jeg hadde det i (2T).
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

mstud wrote:Hm.. det kommer vel litt an på, sannsynligvis for å spare plass at det ikke er tatt med, ellers er det en ganske uvanlig problemstilling vil jeg tro, (har aldri hatt en slik oppgave selv)
Ser det står om to linjer vinkelrett på hverandre nederst på s. 12, er sikkert meningen man skal kunne utlede fra det. visste jeg hadde sett det et sted, tok bare litt tid å finne, til jeg husket hvilket fag jeg hadde det i (2T).
husker det var en slik eksamensoppgave i R1 da jeg var vgs-lærer. trur det var V2008 (R1). evt sjekk...
mange blei faktisk tatt på senga...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Tusen takk for svar. Tror jeg skal gjøre dette enkelt, og forsøke å memorisere det.

Det gir jo faktisk mening av stigningstallet må være motsatt rettet når normalen står vinkelrett på tangenten. Den går jo motsatt vei!
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply