Her er en oppgave jeg har prøvd med fram for å finne en løsning, men så langt finner jeg ikke rett fremgangsmåte
3/X + 1/2 = 1/X - 1/3
Har prøvd å gange med (x+2) (X-3), men det ble ikke riktig, jeg prøvde også kryssmultiplikasjon, men det ble ikke riktig det heller.
Ny oppgave i emnet likninger med brøk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
[tex]\frac 3{x} + \frac 12=\frac 1{x} -\frac 13[/tex]
Grunnen til at det blir feil å gange med (x+2)(x-3) her er at det er ikke (x+2)) og (x-3) som er nevnerere i brøkene i denne ligningen, hvis du skulle gjort det, måtte ligningen vært f.eks. [tex]\frac {3+1}{x+2}=\frac {1+1}{x-3}[/tex]. Du ser sikkert selv at den er ganske forskjellig.
Kryssmultiplisering bruker vi ikke når brøkene er addert/subtrahert men når de f.eks. divideres med hverandre.
Her må du altså , slik Markonan skrev, gange med fellesnevner, og hva blir fellesnevner når nevnerne er: x, 2 og 3 ?
Grunnen til at det blir feil å gange med (x+2)(x-3) her er at det er ikke (x+2)) og (x-3) som er nevnerere i brøkene i denne ligningen, hvis du skulle gjort det, måtte ligningen vært f.eks. [tex]\frac {3+1}{x+2}=\frac {1+1}{x-3}[/tex]. Du ser sikkert selv at den er ganske forskjellig.
Kryssmultiplisering bruker vi ikke når brøkene er addert/subtrahert men når de f.eks. divideres med hverandre.
Her må du altså , slik Markonan skrev, gange med fellesnevner, og hva blir fellesnevner når nevnerne er: x, 2 og 3 ?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
6x skal fungere det. Det trenger forresten ikke være minste felles nevner heller, bare alle nevnerne går opp i det.
Jeg gjorde hele utregningen, men prøv å bare se på et og et steg.
[tex]\frac{3}{x} + \frac{1}{2} \;=\; \frac{1}{x} - \frac{1}{3}[/tex]
Ganger begge sider med 6x:
[tex]6x\Big(\frac{3}{x} + \frac{1}{2}\Big) \;=\; 6x\Big(\frac{1}{x} - \frac{1}{3}\Big)[/tex]
[tex]18 + 3x = 6 - 2x[/tex]
[tex]3x + 2x = 6 - 18[/tex]
[tex]5x = -12[/tex]
[tex]x = -\frac{12}{5}[/tex]
Dette gir riktig svar når jeg setter det på prøve.
Jeg gjorde hele utregningen, men prøv å bare se på et og et steg.

[tex]\frac{3}{x} + \frac{1}{2} \;=\; \frac{1}{x} - \frac{1}{3}[/tex]
Ganger begge sider med 6x:
[tex]6x\Big(\frac{3}{x} + \frac{1}{2}\Big) \;=\; 6x\Big(\frac{1}{x} - \frac{1}{3}\Big)[/tex]
[tex]18 + 3x = 6 - 2x[/tex]
[tex]3x + 2x = 6 - 18[/tex]
[tex]5x = -12[/tex]
[tex]x = -\frac{12}{5}[/tex]
Dette gir riktig svar når jeg setter det på prøve.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu